VINN

Vill du vinna

1 års förbrukning av

Fritt Flyt Omega-3?

(Värde i kr. 1.614)

Ja tack, jag vill motta nyheter, tips och erbjudanden via e-mail från Vesterålens Naturprodukter AB. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst.

Vi använder cookies samt cookies från tredje part för att komma ihåg dina inställningar, för trafikmätning och för att visa målinriktade annonser.
Genom att klicka vidare på hemsidan accepterar du denna användning av cookies.
Du kan läsa mer om vår användning av cookies och hur du tar bort dem. Läs mer

Fri frakt och retur på abonnemang och order >500 kr.
Snabb leverans
Trygg E-handel
Behöver du hjälp:
020 47 47 48

Inköpskorg

11 råd för en sund livsstil

Det vimlar av välmenande råd i media om hur du ska göra för att leva nyttigt eller gå ned i vikt. En del tror på lchf, vissa på 5:2 dieten och andra hävdar att sunt förnuft och svensk husmanskost är det rätta valet. Det är inte alltid lätt att veta vem man ska tro på!

Livsmedelsverket är en stor myndighet i Sverige och de har tagit fram en rad med rekommendationer om kost, näring och fysisk aktivitet. I rekommendationerna är det fokus på helheten i kostvanorna och den fysiska aktivitetsnivån.

Här är de 11 kostråden:

1. Ät en varierad kost med mycket grönsaker, frukt och bär, grova spannmålsprodukter samt fisk och begränsade mängder med processat kött, rött kött, salt och socker

Välj matvaror med begränsad mängd mättat fett, socker och salt.

2. Ha en god balans mellan hur mycket energi du får i dig från mat och dricka och hur mycket du förbrukar genom fysisk aktivitet.

Begränsa intaget av mat och dricka som har högt energiinnehåll och lite näring, såsom läsk, godis och snacks. Regelbunden fysisk aktivitet bidrar till att upprätthålla kroppens energibalans.

3. Ät minst fem portioner grönsaker, frukt och bär varje dag

En portion motsvarar 100 gram och kan till exempel vara en liten skål med sallad, en morot eller en medelstor frukt. Du kan använda färska, konserverade eller tillagade grönsaker, frukter och bär. Möjligheterna är många. Hälften av ”fem om dagen” bör vara grönsaker.

Potatis är inte inkluderat i ”fem om dagen” men hör till i en varierad kost. Potatis innehåller kostfibrer, vitaminer och mineraler. Du bör helst välja kokt eller bakad potatis.

4. Ät grova spannmålsprodukter varje dag

Välj spannmålsprodukter med ett högt innehåll av fibrer och fullkorn och en låg halt av fett, socker och salt. Använd Nyckelhålsmärkningen som hjälpmedel. De grova spannmålsprodukterna bör sammanlagt ge 70-90 gram fullkorn per dag.

Här är tre exempel på hur denna mängd kan uppnås:

  • En portion havregrynsgröt och en portion fullkornspasta eller

  • Två skivor knäckebröd och en portion matvete eller

  • En portion fullkornsflingor, en skiva nyckelhålsmärkt mjukt bröd, en skiva knäckebröd och en portion fullkornspasta

5. Ät fisk till middag två till tre gånger i veckan. Använd även gärna fisk som pålägg

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se. Fisk fungerar även fint som pålägg på smörgåsen.

6. Välj magra köttprodukter. Begränsa mängden processat kött och rött kött

Välj vitt kött, rent kött och magra köttprodukter med lite salt. Begränsa mängden processat kött som är rökt, saltat eller konserverat med nitrit eller nitrat såsom till exempel bacon eller korv. Begränsa mängden rött kött och charkprodukter gjorda på rött kött till 500 gram per vecka. Detta motsvarar två till tre middagar och lite köttpålägg. Rött kött är kött från gris, nöt, får, get och vilt.

7. Låt magra mejeriprodukter vara en del av din dagliga kost

Begränsa mängden mejeriprodukter med hög halt av mättat fett såsom helmjölk, grädde, fet ost och smör. Välj mejeriprodukter med låga halter av fett, salt och tillsatt socker.

8. Välj matolja och flytande matfett framför hårt margarin och smör

Det är viktigt att säkra en god fettsyrasammansättning i kosten. Byt ut mättade fettsyror mot mer gynnsamma omättade fettsyror. Ett tips är att titta efter Nyckelhålsmärkningen.

9. Välj matvaror med lite salt och begränsa användningen av salt i matlagningen och på maten

Färdiga livsmedel, som charkprodukter, ost och färdigmat, bidrar med i genomsnitt 70-80 procent av saltintaget. Välj därför matvaror och färdigrätter med lågt saltinnehåll.

10. Undvik mat och dricka med mycket socker till vardags

Läsk, saft och godis bidrar med mycket tillsatt socker i kosten. De tillför mycket socker och energi men lite vitaminer och mineraler.

11. Välj vatten för att släcka törsten

Vatten krävs för att upprätthålla normala kroppsfunktioner. Vanligt vatten täcker vätskebehovet utan att bidra med onödiga kalorier och är därför den bästa drycken när du är törstig.

Grund för rekommendationerna.

Dessa rekommendationer bygger på en genomgång av vetenskaplig litteratur om sambandet mellan kost, fysisk aktivitet och hälsa. Dessutom är utgångspunkten dagens kost och aktivitetsnivå i de nordiska länderna. De bygger inte på personliga erfarenheter, subjektiva preferenser eller spekulationer kring vad som är hälsosamt eller viktminskande – såsom många av de andra rösterna i kostdebatten faktiskt gör. Därför kan du vara säker på att råden från Livsmedelsverket är tillförlitliga och att de ger en god grund för tillväxt, utveckling och god hälsa!

PP-FRI-SWE-0138

Relaterad produkt

Ämnen

Kontakta oss:

Vesterålens Naturprodukter AB
Uddevallavägen 3C
452 31 Strömstad
Org.nr: 556504-1679

Telefon: 020 47 47 48
E-mail: kundservice@vnp.se


Öppet Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter AB, Uddevallavägen 3C, 452 31 Strömstad | Org. nr.: 556504-1679