VINN

Vill du vinna

1 års förbrukning av

Fritt Flyt Omega-3?

(Värde i kr. 1.614)

Ja tack, jag vill motta nyheter, tips och erbjudanden via e-mail från Vesterålens Naturprodukter AB. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst.

Vi använder cookies samt cookies från tredje part för att komma ihåg dina inställningar, för trafikmätning och för att visa målinriktade annonser.
Genom att klicka vidare på hemsidan accepterar du denna användning av cookies.
Du kan läsa mer om vår användning av cookies och hur du tar bort dem. Läs mer

Fri frakt och retur på abonnemang och order >500 kr.
Snabb leverans
Trygg E-handel
Behöver du hjälp:
020 47 47 48

Inköpskorg

Viktigt att veta om vitaminer

Vet du egentligen vad vitaminer är och varför de är så viktiga för kroppen?

Vitaminer är näringsämnen som behövs i små mängder för en rad olika processer i kroppen.

Kroppen behöver till exempel vitaminer för att bygga upp och underhålla muskler, skelett, hud och slemhinnor. Omvandlingsprocessen av kolhydrater, fett och proteiner till energi är också beroende av vitaminer. Några av vitaminerna är dessutom bidragande för underhållet av ett normalt immunförsvar.

Vitaminerna måste i huvudsak tillföras via kosten eftersom kroppen enbart producerar ett fåtal själv. Det betyder att vi är beroende av att få i oss vitaminer via kosten. D-vitamin kan dock bildas i kroppen med hjälp av solljus och K-vitamin kan bildas av tarmbakterier.

Två typer av vitaminer

Vitaminerna byggs upp på olika sätt, har olika funktioner och beter sig på olika sätt när de tas upp i kroppen. B-vitaminer och C-vitaminer är vattenlösliga medan A, D, E och K-vitaminer är fettlösliga.

De fettlösliga vitaminerna blir lagrade i kroppen, något som kan bidra till överdosering om man får i sig för mycket av dessa vitaminer.

Vattenlösliga vitaminer blir däremot inte lagrade i kroppen på samma sätt. De ämnena sköljs ut ganska snabbt vilket betyder att risken för överdosering är liten.

Totalt känner vi till 13 vitaminer

Varierad och Hälsosam kost

Äter du en hälsosam och varierad kost med mycket frukt och grönt kommer de flesta av oss att tillföra kroppen tillräckligt med vitaminer. Vill du ha ett stabilt intag av vitaminer och mineraler kan du komplettera din kost med ett tillskott av multivitaminer.

Den bästa koststrategin för att bibehålla en god hälsa är att välja förnuftigt från ett stort urval av matvaror, men alltså särskilt mycket av frukt, grönsaker, grova kornprodukter, baljväxter och fisk.

Goda källor till vitaminer

Det kan vara bra att veta vilka maträtter som är särskilt rika på de olika vitaminerna.

Goda källor till B-vitamin är bland annat nötkött, fisk, lever, korn och mjölk. Folat är ett B-vitamin som det finns mycket av i grönsaker som till exempel spenat.

Den viktigaste källan till C-vitamin är frukt och grönsaker.

Fet fisk och berikade mejeriprodukter är bland de få kostkällorna till vitamin D. Många väljer även att ta tillskott med omega-3 och D-vitamin som komplement till sin dagliga kost.

Fet fisk och lever innehåller A-vitamin och detsamma gäller även ägg och mjölkprodukter. Morötter, broccoli och paprika innehåller betakaroten som kroppen omvandlar till A-vitamin.

Vitamin E hittar du i vegetabiliska oljor, margarin, nötter, ägg, helkornprodukter och grönsaker med hög fettprocent, som till exempel avokado.

Våra tarmar producerar stora mängder K-vitamin och ser till att det dagliga behovet uppfylls. Dessutom är gröna växter som sallad, broccoli och spenat goda källor till vitamin K.

PP-FRI-SWE-0138

Relaterad produkt

Ämnen

Kontakta oss:

Vesterålens Naturprodukter AB
Uddevallavägen 3C
452 31 Strömstad
Org.nr: 556504-1679

Telefon: 020 47 47 48
E-mail: kundservice@vnp.se


Öppet Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter AB, Uddevallavägen 3C, 452 31 Strömstad | Org. nr.: 556504-1679