VINN

Vill du vinna

1 års förbrukning av

Fritt Flyt Omega-3?

(Värde i kr. 1.614)

Ja tack, jag vill motta nyheter, tips och erbjudanden via e-mail från Vesterålens Naturprodukter AB. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst.

Vi använder cookies samt cookies från tredje part för att komma ihåg dina inställningar, för trafikmätning och för att visa målinriktade annonser.
Genom att klicka vidare på hemsidan accepterar du denna användning av cookies.
Du kan läsa mer om vår användning av cookies och hur du tar bort dem. Läs mer

Fri frakt och retur på abonnemang och order >500 kr.
Snabb leverans
Trygg E-handel
Behöver du hjälp:
020 47 47 48

Inköpskorg

EPA och DHA – de viktiga fettsyrorna

Du kanske har hört talas om Omega-3 fettsyrorna DHA och EPA. Men vet du egentligen vad de gör i kroppen?

De långkedjade fettsyrorna EPA och DHA finns i din hjärna och dina ögon och är nödvändiga för att hjärtat ska fungera normalt. Dessa ämnen ser lite ut som långa buktande ormar men på ”forskarspråk” heter de omättade omega-3 fettsyror. 

Eftersom DHA och EPA är långa och tunna kan de böjas och sträckas. Enligt forskning.no är det dessa rörelser som gör att DHA, som är längst, kan användas i ögon och hjärna. 

DHA är viktigt för synen

Ögats näthinna med tappar och stavar består av över 60 % fett, medan hela ögat består av omkring 20 % fett. DHA är en av komponenterna i ögats näthinna. 

Hjälper hjärnan

Även i hjärnan bidrar DHA till att allt ska fungera som det ska. Mellan hjärncellerna går det miljoner signaler varje sekund och de böjliga DHA-fettsyrorna hjälper hjärncellerna att jobba blixtsnabbt. 

Både omega-3 fettsyror och omega-6 är viktiga för hjärnans struktur och funktion och det är väsentligt att intaget av dessa fettsyror är tillräckligt och balanserat. 

Omega-3 för hjärtat 

EPA och DHA omega-3 fettsyror är strukturella komponenter i cellerna i ditt hjärta och vi lär oss fortfarande mer om alla de goda hälsomässiga effekter som de har för hjärtat. 

Som en del av en hälsosam livsstil kan omega-3 fettsyrorna bidra till hälsosamma triglyceridnivåer i blodet. 

Kroppens behov

ALA är en annan omega.3 fettsyra. Kroppen kan inte själv producera denna fettsyra och behöver därför få det tillfört via kosten. ALA kommer från växtriket och du hittar den i bland annat linfrön och chiafrön.

Din kropp kan producera begränsade mängder av de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA om du äter ALA men omvandlingsgraden är låg. Faktiskt kan så lite som 1 procent av ALA fettsyorna du äter omvandlas till EPA och DHA i kroppen. Därför måste du äta fet fisk eller annan marin mat eller matvaror med tillsatta omega-3 fettsyror för att täcka kroppens behov. 

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. 

  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA. 

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 2 gram DHA i kombination med EPA. Ett samlat dagligt intag av EPA och DHA bör inte överstiga 5 gram. 

Källor: Forskning.no

PP-FRI-SWE-0138

Relaterad produkt

Ämnen

Kontakta oss:

Vesterålens Naturprodukter AB
Uddevallavägen 3C
452 31 Strömstad
Org.nr: 556504-1679

Telefon: 020 47 47 48
E-mail: kundservice@vnp.se


Öppet Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter AB, Uddevallavägen 3C, 452 31 Strömstad | Org. nr.: 556504-1679