VINN

Vill du vinna

1 års förbrukning av

Fritt Flyt Omega-3?

(Värde i kr. 1.614)

Ja tack, jag vill motta nyheter, tips och erbjudanden via e-mail från Vesterålens Naturprodukter AB. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst.

Vi använder cookies samt cookies från tredje part för att komma ihåg dina inställningar, för trafikmätning och för att visa målinriktade annonser.
Genom att klicka vidare på hemsidan accepterar du denna användning av cookies.
Du kan läsa mer om vår användning av cookies och hur du tar bort dem. Läs mer

Fri frakt och retur på abonnemang och order >500 kr.
Snabb leverans
Trygg E-handel
Behöver du hjälp:
020 47 47 48

Inköpskorg

Livsmedelsverket rekommenderar fisk

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.

Varför ska du äta omega-3?

Det har gjorts över 10 000 vetenskapliga studier om effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan att äta omega-3 fettsyrorna EPA och DHA och upprätthållandet av hjärtats, hjärnans och synens normalfunktion.

European Food Safety Authority (EFSA) har utvärderat två hälsopåståenden, som nu godkänns i EU. EFSA har också utvärderat mängderna EPA och DHA som tas dagligen för att uppleva de angivna hälsoeffekterna. Dessa är godkända hälsopåståenden för omega-3 i EU:

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. 

  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA. 

Också World Health Organization (WHO), Nordic Nutrition Recommendations (NNR) och det Nordiska ministerrådet har inkluderat omega-3 fettsyror i sina näringsrekommendationer.

Matkällor

Fisk och skaldjur är en viktig del av en balanserad kost, i fet fisk som lax, öring, makrill och sill hittar du det nyttiga fettet i själva fiskköttet och under skinnet. Magert fiskkött som torsk och sej innehåller mindre fett. Dessa fisktyper lagrar nämligen sitt fett i levern. 

I fet fisk som lax, öring, makrill och sill hittar du det nyttiga fettet i själva fiskköttet och under skinnet. Magert fiskkött som torsk och sej innehåller mindre fett. Dessa fisktyper lagrar nämligen sitt fett i levern. 

Omega-3 i mat

För att täcka ditt dagliga behov av både EPA och DHA kan du till exempel:

  • Äta ca 60 gram lax (564 mg EPA/252 mg DHA)

  • Äta ca 130 gram makrill i tomat (1261 mg EPA/247 mg DHA)

  • Äta 2,5 kilo torskfilé (2500 mg EPA/250 mg DHA)

Äter du 2 kapslar Fritt Flyt Omega-3 per dag får du i dig 300 mg EPA och 216 mg DHA, utöver det du får i dig via din kost.

PP-FRI-SWE-0138

Relaterad produkt

Ämnen

Kontakta oss:

Vesterålens Naturprodukter AB
Uddevallavägen 3C
452 31 Strömstad
Org.nr: 556504-1679

Telefon: 020 47 47 48
E-mail: kundservice@vnp.se


Öppet Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter AB, Uddevallavägen 3C, 452 31 Strömstad | Org. nr.: 556504-1679