VINN

Vill du vinna

1 års förbrukning av

Fritt Flyt Omega-3?

(Värde i kr. 1.614)

Ja tack, jag vill motta nyheter, tips och erbjudanden via e-mail från Vesterålens Naturprodukter AB. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst.

Vi använder cookies samt cookies från tredje part för att komma ihåg dina inställningar, för trafikmätning och för att visa målinriktade annonser.
Genom att klicka vidare på hemsidan accepterar du denna användning av cookies.
Du kan läsa mer om vår användning av cookies och hur du tar bort dem. Läs mer

Fri frakt och retur på abonnemang och order >500 kr.
Snabb leverans
Trygg E-handel
Behöver du hjälp:
020 47 47 48

Inköpskorg

Omega-3 är alltid en bra idé!

Att det du äter och dricker påverkar din hälsa är det inte så många som tvivlar på. Att förstå varför omega-3 alltid är en bra idé är ett viktigt steg för att ta vara på ditt hjärta. Här kommer 5 fakta om de nyttiga fettsyrorna!

FAKTA: Vissa typer av fett är nyttigt!

Du hör säkert ofta att vi äter alldeles för mycket fet mat men många av oss, både i Europa och Nordamerika, får inte i oss tillräckligt med nyttigt fett. Att äta tillräckligt av de nyttiga omega-3 fettsyrorna är viktigt för ditt hjärta.

FAKTA: Det finns olika typer av omega-3

Du har garanterat fått höra att omega-3 är nyttigt. Men visste du att det finns flera olika typer av omega-3? De 3 viktigaste typerna är EPA, DHA och ALA. ALA härstammar från växtriket och det hittar du i bland annat linfrön och chiafrön. EPA och DHA får du i huvudsak från fet fisk och annan mat från havet. 

FAKTA: Omega-3 bidrar till ett sunt hjärta

Kroppen kan producera en liten mängd av de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA om du äter ALA men endast i begränsade mängder. Därför bör du även tillföra extra EPA och DHA från fisk och andra marina källor eller genom ett kosttillskott. Att regelbundet tillföra de nyttiga omega-3 fettsyrorna genom kosten är bra för hjärtat. 

FAKTA: Att äta mat från havet är inte det enda sättet du kan få i dig omega-3 på 

Om du inte äter fet fisk regelbundet kan du få i dig de hälsosamma omega-3 fettsyrorna genom att äta kosttillskott eller matvaror som är berikade med omega-3. Det finns förutom omega-3 kapslar eller flytande fiskolja även till exempel smör där de nyttiga omega-3 fettsyrorna är tillsatta. Läs på etiketten för att vara säker på att du väljer ett tillskott eller en matvara som innehåller EPA och DHA. 

FAKTA: Forskning visar att omega-3 är bra för hjärta, hjärna och syn

Omega-3 är ett av de näringsämnen som det har forskats mest om. Det finns faktiskt så många som 27 000 publicerade studier om omega-3. Det råder en bred enighet om att de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA är bra för hjärta, hjärna och syn.

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. 

  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA. 

Källor: Forskning.no

PP-FRI-SWE-0138

Relaterad produkt

Ämnen

Kontakta oss:

Vesterålens Naturprodukter AB
Uddevallavägen 3C
452 31 Strömstad
Org.nr: 556504-1679

Telefon: 020 47 47 48
E-mail: kundservice@vnp.se


Öppet Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter AB, Uddevallavägen 3C, 452 31 Strömstad | Org. nr.: 556504-1679