Gott och nyttigt vintermys
Gott och nyttigt vintermys
När det är kallt och mörkt ute blir vi ofta sugna på att unna oss något extra. Då är det lätt att tänka på choklad! Men det finns alternativ som är både goda och hälsosamma.

Gott och nyttigt vintermys

Gott och nyttigt vintermys


När det är kallt och mörkt ute blir vi ofta sugna på att unna oss något extra. Då är det lätt att tänka på choklad! Men det finns alternativ som är både goda och hälsosamma.


Gott och nyttigt vintermys

Blåbär

Blåbär innehåller näringsämnen som bland annat vitamin E, vitamin C och folsyra.


Vitamin E bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och vitamin C bidrar till immunförsvarets normala funktion och underlättar upptaget av järn från andra matvaror. Folsyra bidrar till att reducera trötthet och utmattning och kostfibrer är bra för matsmältningen.


Unna dig en blåbärssmoothie några gånger i veckan eller blanda ihop lite ingefära, florsocker, yoghurt och frusna blåbär i köksmaskinen för en jättegod yoghurtglass med blåbär. Riktigt bra vintermys!


Blåbärspannkakor är en annan favorit till både frukost och middag. Gör pannkakorna med grovt mjöl och havregryn så kan du njuta utan dåligt samvete.


Nyttigare alternativ

När du är sugen på något gott är de bra att veta vad som är de nyttigaste alternativen. Popcorn innehåller till exempel mycket mindre kalorier än potatischips.


Väljer du uppskurna grönsaker och gör en mager dip baserad på kvarg eller yoghurt får du i dig många goda vitaminer och mineraler.


Ett annat bra tips är tortilla-chips gjorda av tunnbröd. Du kan till exempel krydda med salt, peppar och paprikakrydda och pensla med olivolja. Tillaga i ugnen på 180 grader i 10-15 minuter och servera med en hemmagjord guacamole.


Stoppa sötsuget

En fruktsallad med yoghurt och honung är ett bra alternativ för att stilla sötsuget.


Du kan också skära upp äppelklyftor och krydda med kanel. Enkelt och överraskande gott! Även banan med russin och lite kanel är ett gott alternativ.


Varm mjölk med ingefära, citron och kanske lite honung är ett annat gott och smakfullt tips. Då får du också i dig näringsämnen som proteiner, jod och kalcium.


Källor: Livsmedelsverket, godt.no, frukt.no, vektklubb.no


Ref. PP-FRI-NOR-0359