Gör dig av med dåliga vanor
Gör dig av med dåliga vanor
Blir du medveten om dina ovanor är det mycket lättare att göra sig av med dem. Här är några av de vanligaste fällorna.

Gör dig av med dåliga vanor

Gör dig av med dåliga vanor


Blir du medveten om dina ovanor är det mycket lättare att göra sig av med dem. Här är några av de vanligaste fällorna.


Gör dig av med dåliga vanor

En del ovanor är sämre än andra och speciellt de som hänger ihop med en ohälsosam livsstil är svåra att bli av med. Men det är inte alltid helt lätt att ändra på något som du har blivit van vid att göra under flera år.


Dessutom hänger dåliga vanor ofta ihop med andra saker vi gör. Till exempel är det många av oss som tycker om att unna oss godis och chips framför Tvn.

Ofta ska det mindre till än vad vi tror för att ändra på dessa vanor!


Strunta i frukosten

Många av oss har lärt sig att frukosten är dagens viktigaste måltid. Ändå är det många som hoppar över den. Om det verkligen stämmer har diskuterats, men mycket tyder på att frukosten är väldigt viktig. Frukosten förbereder oss på att prestera både fysiskt och psykiskt genom dagen.


Det är bland annat bevisat att elever som äter regelbunden frukost är mindre hyperaktiva, har mindre frånvaro i skolan och får bättre betyg än elever som inte äter frukost. Många menar också att frukost på morgonen ger bättre måltidsvanor genom hela dagen.


För att ändra denna vana är det smart att sätta av tid för frukost, så att du kan njuta av en lugn och skön start på dagen. Om du kvällen innan planerar vad du ska äta, eller kanske till och med gör klart frukosten och ställer den i kylskåpet, blir det ännu lättare att ändra vanan.


En frestande frukost kommer också bidra till att öka aptiten på morgonen. Goda och nyttiga frukostalternativ kan till exempel vara äggröra med rökt lax – då får du i dig både protein och omega-3.


Andra nyttiga alternativ kan vara naturell yoghurt med hemmagjord müsli eller frukt/bär som är rika på vitaminer och mineraler, eller varför inte göra en frukost-smoothie och sätt i kylskåpet kvällen innan?


Sittfällan

I dag sitter de flesta av oss väldigt mycket under dagen, både hemma och på arbetet. En fälla många av oss går i är att vi inte kommer oss upp ur varken kontorsstolen eller soffan. Men att röra på sig ger energi och förebygger många hälsoproblem.


Myndigheternas rekommendation för fysisk aktivitet inkluderar en rekommendation om att barn, unga, vuxna och äldre bör minska sitt stillasittande i vardagen. Det betyder att vi behöver öka den fysiska aktiviteten under dagen.


Att ta cykeln eller en promenad till jobbet, eventuellt till hållplatsen för kollektivtrafik, är för många ett enkelt sätt att börja. Ta dig ut en stund på lunchen och sträck lite på dig någon gång i timmen.


Bestäm dig för att göra något när du kommer hem istället för att sätta dig i soffan : Gå en kvällspromenad, arbeta i trädgården, anmäl dig till ett träningspass.


Att ändra en vana kan dessutom bidra till att flera dåliga vanor försvinner, som till exempel det med att unna sig både godis och chips framför TVn.


Räkna kalorier

Är du en av dem som ständigt jobbar för att gå ned några kilo, sätter igång med att räkna kalorier, men ger upp efter en stund för att det inte minskar på vågen?


Om du vill gå ned i vikt är inte kaloriräkning den bästa metoden enligt experterna. Det handlar nämligen mer om att man väljer riktig mat med de riktiga kalorierna. Om du får i dig för få kalorier stoppar förbränningen och du kan gå miste av viktiga näringsämnen.


Dessutom är det få som orkar att räkna kalorier över en längre tid.


Grönsaker är ett exempel på mat du kan äta mycket av men som har få kalorier. Därför bör alla huvudmåltider innehålla grönt. Andra matvaror med sunt fett bidrar till en mer varaktig mätthetskänsla.


Räknar du kalorier och äter lite under dagen är det lättare att ta mindre nyttiga val och att överäta när hungern tar över. Byt hellre ut vissa matvaror mot nyttigare alternativ – byt till exempel ut fläskfärs mot nötfärs, välj en magrare ost osv.


Stanna inne hela dagen

Tid utomhus kan ofta bli bortvalt i en hektisk vardag. Men får du för lite dagsljus kan det gå ut över din hälsa och ditt humör.


Under en dag är det många av oss som spenderar mycket tid i rum med dålig luft. Det är lätt att tappa både koncentrationen och kreativiteten. När vi kommer ut känner vi ofta att det lättar i huvudet och att humöret stiger.


Problemet för oss här i norden är att vi får för lite solljus under hösten och vintern och att många av oss också tillbringar mycket tid inomhus resten av året.


En studie i Danmark visade att folk som arbetade ute hade bättre humör än de som arbetade inomhus. Forskningsresultat från Skottland visade dessutom att folk som sprang, cyklade eller gick promenader i naturen löpte mindre risk för att utveckla mental ohälsa än personer som tränade inomhus.


För lite sömn

Idag är det stor fokus på hälsa, men en av de största fällorna som många går i är att inte prioritera tillräckligt med sömn. Sömn kan ha stor inverkan på vårt generella hälsotillstånd.


En av källorna till dålig sömn är en livsstil präglad av mycket stress och dåliga rutiner innan läggdags. Därför är det viktigt att ta tag i utmaningar och problem man har i livet på andra tider än när man ska lägga sig.


Försök införa en vana att gå upp ungefär samma tid både på veckodagar och på helger. Se till att sovrummet är mörkt och att det har en lagom temperatur. Undvik att vara hungrig eller att precis ha ätit en tung måltid när du går och lägger dig.


Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp, att du vilar om du behöver det och bäddar för en god natts sömn.



Ref. PP-FRI-NOR-0406