5 om dagen
5 om dagen
Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fem portioner frukt och grönsaker varje dag för att hålla oss hälsosamma. Men vad menas egentligen med ” fem portioner om dagen”?

5 om dagen

5 om dagen


Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fem portioner frukt och grönsaker varje dag för att hålla oss hälsosamma. Men vad menas egentligen med ” fem portioner om dagen”? Kan man äta fem äpplen och sedan känna sig lugn med att man då har täckt kroppens behov av frukt och grönt?


5 om dagen

Variation är viktigt

Livsmedelsverkets råd om ”fem om dagen” förutsätter att man äter varierat och att det dagliga intaget är fördelat på omkring hälften grönsaker och hälften frukt och grönt.


Variera mellan olika typer av frukt och grönt, och se gärna till att de har olika färger - som exempelvis röda tomater, grön broccoli, gul paprika, vit selleri, blå druvor och orange apelsiner.


Vilka matvaror räknas inte?

Något som kanske förvånar många är att potatisen inte ingår i ”fem om dagen” trots att den är en viktig basvara med högt innehåll av kostfibrer, vitaminer och mineraler. Det understryks dock att denna matvara har ett högt innehåll av näringsämnen och gärna får ingå i en sund och varierad kost.


Måste allt komma från färskvarudisken?

Nejdå! Det är helt upp till själv att välja om du vill använda både färska, konserverade, frysta, råa och värmebehandlade grönsaker, frukt och bär.


Hur mycket är tillräckligt?

När du ska beräkna dessa ”fem om dagen” är det bäst att tänka portioner istället för antal, eftersom ett litet äpple och en hel broccoli inte är lika mycket värt.


En portion motsvarar omkring 100 gram och kan till exempel vara en liten skål med bär, en blandsallad, en morot, en medelstor frukt, eller kokt blomkål som tillbehör till middagen. Under en dag så ska du alltså äta sammanlagt 500 gram frukt, bär och grönsaker.


För att förenkla det hela kan man säga att en portion motsvarar ungefär en handfull. Barn har mindre händer än vuxna och portionerna kan anpassas efter detta.



Källor:

Helsedirektoratets 'Nøkkelråd for et sunt kosthold'

Svenska Livsmedelsverket