Grönsaker
Behöver du kosttillskott i din vardag?
På sommaren är det lätt att man unnar sig lite extra – och det tycker vi att du ska! Men du behöver inte släppa alla de goda vanorna, det finns nämligen många nyttiga och goda snacks du kan välja på mellan all glass och korv.

Behöver du kosttillskott i din

Behöver du kosttillskott i din vardag?


Många av oss har en hektisk vardag och kämpar för att fördela tiden mellan jobb, familj, vänner och fritidsintressen. Tyvärr kan detta gå ut över kosten när vi hela tiden försöker hitta genvägar för att få maten på bordet snabbt!


Grönsaker

Endast 2 av 10 vuxna svenskar äter den mängden grönsaker vi bör visar en undersökning från Svenska Livsmedelsverket. Inte heller fisk är vi tillräckligt duktiga på att äta och enligt undersökningen är det bara 3 av tio som äter fisk minst två gånger i veckan. Kanske något att tänka på? Bearbetat kött, salt och socker får vi däremot mer än tillräckligt av.


Detta beror förmodligen på att många av oss köper halvfabrikat, färdigmat och take-away. Då är det värt att komma ihåg att det är maten du lagar från grunden som i regel innehåller mer av de vitaminer och mineraler din kropp behöver – och mindre salt och mättat fett


Sund mat i farten

Sund mat behöver inte ta lång tid att laga. Åk förbi fiskbutiken ett par gånger i veckan och köp fiskfileér. Packa in fisken i folie tillsammans med dina favoritgrönsaker och tillaga i ugnen, så har du en sund middag på bara en halvtimme!


Dina kostvanor bör vara varierade och innehålla mycket grönsaker, frukt och bär, grova kornprodukter och fisk och begränsade mängder bearbetat kött, rött kött, salt och socker.


Tyvärr är det enbart ett fåtal av oss som fölger samtliga kostråd över en längre tid. Då kan det vara bra med lite «påfyllning» av viktiga näringsämnen.


Utvärdera dina kostvanor

För att veta vilka kosttillskott man borde äta bör man göra en noga utvärdering av sina kostvanor och se vilka näringsämnen man tror kroppen får för lite av.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. Äter du mindre än de rekommenderade «fem om dagen» kan du överväga ett tillskott med multivitaminer. Dricker du lite mjölk och äter lite mejeriprodukter bör du kanske överväga ett tillskott som innehåller kalcium


Myndigheternas Rekommendationer

Det finns endast några få kosttillskott som Svenska Livsmedelsverket rekommenderar. Dessa är:


Vitamin D, Folsyra och vitamin B12.

Vitamin D (till alla barn upp till två årsålder, vissa barn behöver fortsätta med D-vitamintillskott även efter två år.)

Vitamin D (till äldre som inte regelbundet vistas ute.)

Vitamin B12 och D-vitamin (i form av kosttillskott eller berikade produkter till veganer.)

Folsyra (till kvinnor som kan tänkas bli gravida.)


Svenska Livsmedelsverket har för närvarande ingen egen rekommendation på intag av marint omega-3, men rekommenderar att fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5-3 gram omega-3 fett per dag. EFSA rekommenderar friska personer ett dagligt intag på 250 mg marint omega-3. Detta utgör ca 0,1 energiprocent.


Rekommendationerna betyder inte att dessa kosttillskotten är rätta valet för alla, men de anses av hälsomyndigheterna som speciellt viktiga för särskilda grupper.


Är du fortfarande osäker?

Det här med kosttillskott är individuellt och det kanske kan vara klurigt att hitta det som passar just dig. Har du jämfört dina kostvanor med Livsmedelsverkets rekommendationer men är fortfarande osäker så kan det vara en god idé att ta kontakt med din läkare eller en kostrådgivare.



Kosttillskott är menat som ett komplement och bör inte ersätta en sund och varierad kost.


Källor:

Svenska Livsmedlesverket Riksmaten 2010-11