Bra kostråd för ett friskt hjärta
Bra kostråd för ett friskt hjärta
Fet fisk med omega-3, massor av vitaminrik frukter och grönsaker och grova, fiberrika kornprodukter är bland annat de livsmedel du bör äta i en hjärtvänlig kost.

Bra kostråd för ett friskt hjä

Bra kostråd för ett friskt hjärta


Fet fisk med omega-3, massor av vitaminrik frukter och grönsaker och grova, fiberrika kornprodukter är bland annat de livsmedel du bör äta i en hjärtvänlig kost.


Bra kostråd för ett friskt hjärta

Vårt hjärta är ett livsviktigt organ, och det vi äter kan påverka hjärthälsan. Vi ger dig flera goda råd för ett friskt och bra hjärta.


Undvik mättat fett

Fettet från däggdjur och mejeriprodukter som rött kött, gräddfil, ost och grädde kallar vi mättat fett. Ett stort intag av dessa fetter kan orsaka en ökning av kolesterolet i blodet.


Hälsomyndigheterna rekommenderar därför att vi byter ut en del av detta fett mot andra typer av fett. För det är inte allt fett som är ohälsosamt för hjärtat. Omättat fett är det goda fettet som du bland annat hittar i kallpressad oliv, raps- och linfröolja, nötter, frö, avokado, oliver och fet fisk som lax, makrill och öring. Omättat fett består av flera olika fettsyror, en av dem kallas ALA. Denna fettsyra hittar du speciellt i vegetabiliska oljor, nötter och frön.


Grova kornprodukter, frukt och grönsaker är också bra för hjärtat.


Mycket salt i kosten är skadligt för hälsan, så var försiktig med saltet. Det är till exempel mycket dolt salt i olika livsmedel. I själva verket är den största källan till salt i kosten bearbetade livsmedel och färdigmat, dessa står för upp till 70-80 procent av saltintaget.


Ät mer fet fisk med omega-3

Byt ut rött kött mot fet fisk till middag – och använd gärna fisk som pålägg! Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA från fisk och andra marina källor bidrar faktiskt till hjärtats normala funktion. Omega-3 är essentiella omättade fettsyror som vi måste få i oss genom maten eftersom kroppen inte klarar att tillverka tillräckligt av dessa själv.


Det har gjorts mer än 10 000 vetenskapliga studier på effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan intag av omega-3 och bibehållandet av hjärta, hjärna och syn.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring makrill eller sill.


En sund och varierad kost

I grund och botten skall en hjärtvänlig kost innehålla nyttiga och varierade livsmedel. Det finns några livsmedel som är särskild gynnsamma för hjärtat.


Du bör välja grova kornprodukter, när det gäller både bröd, pasta, ris och flingor. Du bör också byta ut smör och margarin och hellre använda olja så ofta som möjligt, både som dressing på salladen och till stekning.


Grönsaker och frukt kan du dock unna dig både ofta och mycket av. Ät helst minst 3-4 grönsaker och frukter varje dag! Grönsaker, frukt och bär innehåller som regel lite energi och mycket fiber, vitaminer och mineraler, som är bra för vår hälsa.



Källor: Nasjonalforeningen for folkehelse, Norsk Helseinformatikk, LHL


Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.

Omega-3 fettsyran ALA bidrar till en normal kolesterolnivå. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 2 gram.