Därför bör du äta fisk oftare!
Därför bör du äta fisk oftare!
Fet fisk innehåller de viktiga omega-3 syrorna som är bra för hjärta, hjärna och syn. Fisk och andra marina källor är dessutom en god källa till vitamin D, vitamin B12, protein, selen och jod.

Därför bör du äta fisk oftare!

Därför bör du äta fisk oftare!


Fet fisk innehåller de viktiga omega-3 syrorna som är bra för hjärta, hjärna och syn. Fisk och andra marina källor är dessutom en god källa till vitamin D, vitamin B12, protein, selen och jod.


Därför bör du äta fisk oftare!

Fisk och mat från marina källor innehåller en unik kombination av olika näringsämnen som kroppen behöver. Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk till middag två till tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång i veckan.


Fiskkonsumtionen i Sverige

Statistik från Havsmiljöinstitutet visar att vi i Sverige äter mat från hav och sjö i genomsnitt 1,5 gång i veckan. Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta fisk två till tre gånger i veckan och att man ska variera mellan feta och magra sorter.


Det är bekymmersamt eftersom det är viktigt att få i sig de näringsämnen som fisk är rik på – det är också viktigt i barn- och ungdomsåren.


Så mycket bör du äta

Rekommendationen från Livsmedelsverket är att vi bör äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång i veckan. Till fet fisk räknas fisk som sill, lax, öring och makrill.


Omega 3 – för hjärta, hjärna och syn

Fisk är vår viktigast källa till de marina omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som har dokumenterad positiv effekt på hälsan. Det råder stor enighet om att dessa är bra för hjärta, hjärna och syn.


Vitaminer, mineraler och protein

Men fisk är inte bara en betydelsefull källa för de marina omega-3 fettsyrorna, den innehåller också vitamin D och vitamin B12, selen och jod. Dessutom har mat från marina källor mycket fleromättat fett och proteiner, medan innehållet av kolhydrater är lågt. Andelen mättat fett är också betydligt l��gre jämfört med kött.


Innehållet av näringsämnena varierar en del i förhållande till bland annat sorten och årstiden. För vildfångad fisk har också fångstområdet betydelse, medan för odlad fisk är foderkompositionen av stor betydelse.


Vitamin D i fisk

Vi producerar vitamin D med hjälp av solljus men för oss som bor i Norden är det en utmaning att få täckt behovet. Vitamin D finns däremot också naturligt i fisk och fisklever.


Vitamin D är nödvändig för kroppens upptag av kalcium och därmed viktig för underhåll av skelettet och våra tänder. Vitamin D är dessutom viktigt för muskelfunktionen, immunförsvaret och celldelningen.


Naturlig källa för jod

Fisk är den bästa naturliga källan till jod. Äter du lite fisk är mejeriprodukter en annan god källa till jod. Kött, ägg, korn, grönsaker och frukt innehåller även de små mängder jod.


Vitamin B12 i fisk

Vitamin B12 är ett annat viktigt näringsämne som bara finns i fisk, kött, ägg och mejeriprodukter. Vitamin B12 bidrar till normal bildning av röda blodkroppar.


Selen – viktigt spårämne

Selen är ett annat spårämne som finns i fisk och som det finns få andra bra källor av i kosten.


Selen bidrar till immunsystemets normala funktion och att skydda cellerna mot oxidativ stress. Selen bidrar också till sköldkörtelns normala funktion.



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att upprätthålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att upprätthålla hjärnan och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg DHA.

Vitamin D bidrar till att upprätthålla ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion. Vitamin D har en roll i celldelningensprocessen.


Källor: Livsmedelsverket, Norsk helseinformatikk, helsenorge.no, Fiskeribladet, forskning.no, Bramat