Kylskåpet!
Fyll kylskåpet med dessa matvaror!
Det är inte nog med att de smakar gott, de fyller även på kroppen med vitaminer, mineraler och omega-3, som är viktigt för hjärta, hjärna, syn och immunförsvar

Fyll kylskåpet med dessa matva

Fyll kylskåpet med dessa matvaror!


Det är inte nog med att de smakar gott, de fyller även på kroppen med vitaminer, mineraler och omega-3, som är viktigt för hjärta, hjärna, syn och immunförsvar


Kylskåpet!

Det kan vara svårt att orientera sig i den djungel av råd som finns när det kommer till vilken typ av matvaror som är bäst för oss. Enligt de nordiska näringsrekommendationerna är huvudregeln att du bör äta mycket grönsaker, frukt, baljväxter och linser. Fisk, vegetabiliska oljor, fullkorn, magra mejeriprodukter och kött är också matvaror som bör ingå i en sund kost. Samtidigt är det viktigt att begränsa intaget av rött kött, processade köttprodukter, socker, salt och alkohol. Några matvaror är dock rikare på hälsofrämjande vitaminer och mineraler än andra. Här är några matvaror som du absolut bör lägga i varukorgen.


Fet fisk – bra för hjärta, hjärna och syn

Fet fisk är rik på omega-3 fettsyror, proteiner samt vitamin A och D som bland annat bidrar till att bibehålla ett normalt immunförsvar och är bra för muskler och skelett. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är väldigt viktiga näringsämnen när kroppen ska upprätthålla hjärtat, hjärnan och synen. Makrill i tomat är till exempel en näringsrik matvara som du kan bre generöst av på en smörgås med gott samvete. Fiskmiddagen blir även extra nyttig om du väljer feta fisksorter så som lax, makrill, sill, öring, hälleflundra eller sardiner. Livsmedelsverket rekommenderar att du äter fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång.


Morot för immunförsvaret

Morötter är inte bara för kaniner. Moroten innehåller mycket fibrer och vitaminer, speciellt karoten som kan omvandlas till vitamin A i kroppen och bidrar till att bibehålla ett bra immunförsvar. Du kan äta moroten rå eller kokt, eller varför inte tillaga en god morotssoppa med kryddor som spiskummin eller chili. Morotschips är ett mycket sundare alternativ än pommes frites. Du kan även gärna använda morot när du bakar!


Blåbär innehåller nyttiga antioxidanter

Vi äter inte tillräckligt med bär enligt experterna. Men bär så som blåbär är bra för kropp och hälsa och är något som du bör fylla på med i kylskåpet. De aktiva ämnena i blåbär kallas antocyanosider och flavonoider och bidrar bland annat till att ge blåbäret dess blåa färg. Dessa ämnen är så kallade antioxidanter. Antioxidanter motverkar oxidativ stress som är en form av skadlig oxidation som uppstår på grund av fria radikaler. Alla kroppens celler och organ måste skyddas mot skadlig oxidation. Färska blåbär kan användas i fruktsallader, frukostblandningar eller i smoothies. Det finns även naturprodukter med blåbärsextrakt. Argus är ett kosttillskott från VNP med blåbärsextrakt och har länge varit en av våra mest populära produkter.


Paprika – rik på vitamin C

Det behövs bara fem ringar paprika för att täcka dagsbehovet av vitamin C. Ha paprika på mackan, som topping på pizzan, i sallad, skär stavar och ät som snack tillsammans med dipp eller testa fylld paprika till middag. C-vitamin är bland annat viktigt för bindväven i hud, brosk, ben och tänder. Dessutom är vitamin C något som de flesta förknippar med immunförsvaret. Vitamin C bidrar till att öka upptaget av järn från till exempel fullkornsprodukter. Livsmedelsverket rekommenderar alla mellan 14 och 75 år att få i sig omkring 75 mg vitamin C varje dag genom kosten. För gravida ökas rekommendationen till 85 mg och för ammande är den 100 mg.



- Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

- Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg DHA.

- Vitamin D bidrar till att bibehålla ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.

- Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för huden, tänderna och broskets normala funktion och ett normalt skelett.

- Vitamin A och C bidrar till immunförsvarets normala funktion.



Källor: Helsedirektoratet, nrk.no, kk.no, Nordisk Kostholdsråd, Nordiska näringsrekommendationer 2012 (NNR 2012).