Matlåda
Gör lunchlådan nyttig och spännande
Vi ger dig tipsen som gör lunchlådan nyttig och näringsrik för både stora och små.

Gör lunchlådan nyttig och spän

Gör lunchlådan nyttig och spännande


Vi ger dig tipsen som gör lunchlådan nyttig och näringsrik för både stora och små.


Matlåda

Sommaren är snart över och vardagen börjar ta vid med både jobb och skola. För en bra uppstart efter semestern är det viktigt att välja näringsrik mat till lunchlådan.


En god och nyttig lunch hjälper oss att både hålla koncentrationen och humöret uppe genom hela dagen. Vi ger dig här några tips för en näringsrik lunchlåda som passar lika bra till vuxna som barn.


Välj grova kornprodukter

Tar du med dig smörgås till lunch så är det viktigt att undvika vitt bröd och i stället välja grova kornprodukter så att smörgåsen blir näringsrik.


Grovt bröd håller oss mätta längre och det bidrar med viktiga näringsämnen som fibrer, protein, tiamin, folsyra, järn och selen. Grova kornprodukter har ett betydligt högre innehåll av dessa näringsämnen än vitt bröd.


Om du vill variera dig så kan du också välja pitabröd, knäckebröd eller chapatibröd till din lunchlåda.


Pålägg med omega-3 – bra för hjärta, hjärna och syn

Något av det nyttigaste du kan välja som pålägg är makrill i tomatsås, lax eller något annat fiskpålägg.


Pålägg med fet fisk har högt innehåll av omega-3 fettsyror, proteiner och vitamin A och D, som bland annat bidrar till att bevara ett normalt immunförsvar. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är mycket viktiga näringsämnen när kroppen skall bevara hjärta, hjärna och syn.


Lax är också god att ha i sallader. Eller varför inte göra en laxwrap med avokadomos, mangosallad eller färskost tillsammans med dina favoritgrönsaker?


Om du inte äter fet fisk eller äter lite fet fisk så tycker vi att det kan det vara bra att ta ett dagligt tillskott av omega-3 med fiskolja. Förutom våra omega-3 kapslar har vi också ett eget kosttillskott för barn och vuxna som inte kan svälja kapslar. Fritt Flyt Junior är gelétabletter med frisk smak av citron och som är lätta att tugga. En gelétablett varje dag ger ett tillräckligt dagligt tillskott av både omega-3 och vitamin D!


Fyll på med grönsaker, frukt och bär för vitaminer och antioxidanter

Grönsaker, frukt och bär hör också hemma i en nyttig lunch. Skär upp grönsaker och frukt för att ta med i lunchlådan. Variera från dag till dag men du bör alltid inkludera grönsaker. Barnen kan själva vara med och välja vad de vill ha.


Råa morötter i stavar är rika på vitamin A i form av betakaroten och andra karotenoider. Två till tre morötter täcker faktiskt dagsbehovet av vitamin A.


Cherrytomater är proppfulla med lykopen. Paprika är mild och brukar vara populär bland de minsta i familjen. Dessutom så har paprikan tre gånger så mycket C-vitamin som en apelsin!


Äpplen är rika på hälsosamma fibrer, vitamin C, E och B6, samt lite kalium och magnesium.


Färska bär i lunchlådan är både lockande och nyttigt. Här kan du variera med till exempel hallon, jordgubbar och blåbär.


Det är också smart att lägga in lite grönt på smörgåsen, som till exempel sallad mellan brödet och pålägget.


Tillaga lunchlådan kvällen före!

Morgontimmarna kan vara väldigt stressiga. Det kan därför vara smart att laga lunchlådan kvällen före och sedan lägga in den i kylskåpet. Då blir inte bara lunchlådan mer genomtänkt, du sparar dessutom värdefull tid nästa morgon!



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bevara hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250mg EPA och DHA

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bevara hjärnan och synens normalfunktion. Positiv hällsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg DHA.



Källor: Helsenorge.no, matportalen.no