Mat för immunförsvaret
Mat för immunförsvaret
Under höst- och vintersäsongen är det extra viktigt att se till att immunförsvaret är på topp! En nyttig och varierad kost är viktigt, och bidrar bland annat till ett välfungerande immunförsvar. Här är matvarorna du bör se till att få i dig tillräckligt av.

Mat för immunförsvaret

Mat för immunförsvaret


Under höst- och vintersäsongen är det extra viktigt att se till att immunförsvaret är på topp! En nyttig och varierad kost är viktigt, och bidrar bland annat till ett välfungerande immunförsvar. Här är matvarorna du bör se till att få i dig tillräckligt av.


Mat för immunförsvaret

Fet fisk

Ett av näringsämnena som bidrar till kroppens immunförsvar är vitamin D, eller ”solens vitamin” som det även kallas. Namnet har tillkommit eftersom kroppen kan producera vitamin D under sommaren när du är i solen. Mellan oktober och april förlorar solen dock något av sin kraft på våra breddgrader och kroppen får svårt att producera tillräckligt med D-vitamin. Därför måste det rekommenderade dagliga intaget täckas genom kosten.


Vitamin D förekommer naturligt i feta fisksorter, som lax, öring, makrill, sill och sardiner. Lever och rom är också en god källa till vitamin D. Dessutom är vissa matvaror som ägg, smör, vissa matoljor och magrare mjölksorter berikade med vitamin D. Det finns alltid information på produktens etikett om den är berikad eller ej. Alla omega-3 produkter från VNP innehåller vitamin D.


Frukt och grönsaker

Vitamin C är kanske det vitamin som många oftast förknippar med immunförsvaret. Vitamin C kan inte bildas i människokroppen, och måste därför tillföras genom mat och dryck. Den mest kända källan är frukt, och då speciellt apelsin och andra citrusfrukter. Bär som jordgubbar, svarta vinbär och nypon innehåller också vitamin C, det gör även grönsakerna paprika, broccoli, kålrot, spenat och tomat.


Ett annat näringsämne som bidrar till immunförsvarets normala funktion är vitamin A. Precis som vitamin D är fet fisk, lever, mejeriprodukter och ägg goda källor till vitamin A. Dessutom innehåller frukt och grönsaker med mycket färg, som till exempel morot, broccoli, paprika, grönkål och aprikoser betakaroten som ombildas till vitamin A i kroppen.


Grova spannmålsprodukter

Mineralerna zink, järn och koppar bidrar alla till immunförsvarets normala funktion. Ingen av dessa mineraler kan bildas i kroppen, och de måste därför tillföras via kosten.


Gemensamt för alla dessa mineraler är att de finns naturligt i spannmålsprodukter och då speciellt fullkornsprodukter. Grovt bröd, grova knäckebröd och frukostblandningar är alla goda källor till dessa viktiga mineraler. Dessutom innehåller kött och andra animaliska produkter flera av dessa mineraler, det gäller även inälvsmat och skaldjur.


Källor
EU Register on nutrition and health claims


Ref. PP-FRI-NOR-0315