Mindre salt - bättre hälsa
Mindre salt - bättre hälsa!
Skandinaver äter dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Detta framkommer i en ny undersökning om salt som utförts i Norge, Sverige, Danmark och Island av YouGov. Här får du tipsen du behöver för att minska saltintaget!

Mindre salt bättre hälsa

Mindre salt - bättre hälsa!

Skandinaver äter dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Detta framkommer i en ny undersökning om salt som utförts i Norge, Sverige, Danmark och Island av YouGov. Här får du tipsen du behöver för att minska saltintaget!


Mindre salt - bättre hälsa

Vet inte att vi äter för mycket

En tredjedel av oss riktar stor uppmärksamhet mot vårt egna saltintag och önskar att äta mindre – men lika många är inte särskilt oroade över hur mycket salt de äter.


På frågan om hur mycket salt man själv tror att man äter, svarar 30 procent att de äter så mycket salt som rekommenderas. Ungefär en fjärdedel tror att det äter lite mer, och en fjärdedel tror att de äter mindre. I själva verket äter den genomsnittlige svensken idag dubbelt så mycket salt som han borde.


För mycket salt innebär en hälsorisk

Medan 93 procent vet att ett intag av för mycket salt kan få negativa konsekvenser för hälsan, är det fyra av tio som inte vet att ett högt intag av salt kan leda till högt blodtryck.


– Det är viktigt att folk är medvetna om den hälsorisk som ett högt saltintag representerar. Det finns ett direkt och mängdberoende samband mellan högt saltintag och högt blodtryck. Högt blodtryck ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och är en av de viktigaste riskfaktorerna för minskad folkhälsa i Norge. Det säger Hälsodirektör Bjørn Guldvog.


De livsmedelsgrupper som bidrar med mest salt, är bearbetat kött, bröd och spannmålsprodukter. Andra källor till salt är matfett, fiskprodukter, ost och vissa typer av kött, samt matvaror som kakor, snacks och choklad. Charkuterier har en mycket hög salthalt. Blandade kryddor såsom tacokryddor kan innehålla så mycket som 20 procent salt.

Rekommenderat intag

De nordiska länderna har i flera årtionden samarbetat för att utarbeta rekommendationer för kosthållning och intag av näringsämnen. Nordic Nutrition Recommendations (NNR) rekommenderar att intaget av salt (natriumklorid) begränsas till maximalt 6 gram per dag.


Men hur mycket salt motsvarar 6 gram? Siffrorna från undersökningen visar även att befolkningen har liten kunskap om den rekommenderade dagliga mängden salt – motsvarande ungefär en tesked.


Tips för att minska ditt saltintag

Här är några små saker du kan göra om du vill minska ditt saltintag:


1. Laga mat från grunden. Större delen av saltet vi får i oss kommer nämligen från halvfabrikat.


2. Leta efter Nyckelhålsmärkningen när du handlar. Matvaror märkta med nyckelhålet innehåller ofta mindre salt än andra matvaror av samma sort.


3. Smaka på maten innan du griper tag i saltkaret, både när du lagar mat och vid middagsbordet. Tillsätt lite salt åt gången. Ofta kan du använda mindre salt än det som står i receptet.


4. Använd alternativa smaksättare. Önskar du mer smak på maten du lagar? Använd citron, peppar och olika typer av vinäger istället för salt. Maten kan också smaksättas med färska örter, lök, vitlök, chili och grönsaker med stark smak.


5. Ät mer grönt! Saltinnehållet i färdigmat kan ”spädas ut ” genom att tillsätta till exempel mer grönsaker och potatis.


6. Var observant på saltinnehållet i produkter som buljong, sojasås, ostronsås, parmesan och kryddmixer.


7. Använd rent vatten som törstsläckare. Kranvatten innehåller obetydliga mängder salt, medan vissa typer av mineralvatten kan innehållet mycket salt.


8. Behovet kan minskas! Användning av salt är ofta en vanesak. Prova därför att skära ner på saltet en tid, så skall du se att behovet för salt i maten blir mindre.


Källor:
YouGov
Matportalen.no