Så får du en hälsosam start på dagen
Så får du en hälsosam start på dagen
En hälsosam start sätter tonen för resten av dagen. Vi ger dig tipsen som ger bra morgonrutiner!

Så får du en hälsosam start på

Så får du en hälsosam start på dagen


En hälsosam start sätter tonen för resten av dagen. Vi ger dig tipsen som ger bra morgonrutiner!


Så får du en hälsosam start på dagen

Vaknar du ofta upp på fel sida, stressar dig igenom morgonen och hoppar över frukosten? Då kan det vara dags att hitta nya rutiner. Och det är bara små ändringar som behövs för att få en trevlig och hälsosam start på dagen.


Få tillräckligt med sömn

Morgonen blir så mycket lättare att ta sig an om du har fått en god natts sömn. Om du går och lägger dig en timme tidigare kan du få stor glädje av detta nästa dag.


Det är under natten som kroppen laddar batterierna och detta är utgångspunkten för en energifull dag. Det är dessutom lättare att skapa en god stämning hemma när du är utvilad.


Börja dagen med ett glas vatten

Under natten arbetar vår kropp med att rensa ut giftiga ämnen. Startar du dagen med ett glas vatten, skapar det rörelse i tarmarna och de dåliga ämnena sköljs ut.


Ät en vitaminrik frukost

Det sägs att frukosten är dagens viktigaste måltid och forskning har visat att de som väljer bort frukosten har en sämre kosthållning i övrigt än de som äter på morgonen. Gå upp i tid så att du har möjlighet att laga en god frukost. Det tar inte lång tid.


Frukosten bör vara rik på näringsämnen som vitaminer och mineraler. Ät grovt bröd som mättar och är mer näringsrikt än vitt. Då kan du äta mindre men ändå uppnå mättnadskänslan. Drick gärna färskpressad juice som ofta innehåller mer vitaminer än juicen du köper.


Variera gärna med havregrynsgröt, fruktsmoothie eller müsli, men se till att det inte innehåller för mycket socker. Blåbär eller andra mörka bär passar fint till detta. Ägg innehåller många bra näringsämnen och ger dig energi helt fram till lunch.


Inkludera mer omega-3 i kosten

Omega-3 rik fisk som lax är perfekt som pålägg. Dessa sunda fettsyror bidrar till bibehållandet av god syn, hjärta och hjärna. Genom att äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång, täcker du ditt behov av omega-3. En middagsportion består ofta av omkring 200 g fisk. Många väljer att äta omega-3 kapslar som ett komplement till kosten, för att täcka det dagliga intaget av marina fettsyror.


Frisk luft och motion

Många av oss har jobb där vi sitter ner hela dagen. Då kan det vara bra att få lite frisk luft innan arbetsdagen börjar. Ta cykeln eller gå till jobbet om du har möjlighet.


Att träna på morgonen kanske låter lite jobbigt men om du hittar en bra rutin kan det vara härligt att få träningen avklarad och få tid till annat som kan dyka upp. Har du inte tid för ett ordentligt träningspass kan du till exempel köra ett kort yogapass hemma eller hoppa runt lite och avsluta med lite stretching.



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA: