Sommarsallad
Så lagar du en nyttig och god sommarsallad!
Sallad kan vara så mycket mer än bara gröna blad. Det kan vara en måltid eller användas som tillbehör till grillmaten. Extra nyttig blir salladen om du väljer ingedienser som innehåller viktiga vitaminer, mineraler, fiber och omega-3.

Så lagar du en nyttig och god

Så lagar du en nyttig och god sommarsallad!


Sallad kan vara så mycket mer än bara gröna blad. Det kan vara en måltid eller användas som tillbehör till grillmaten. Extra nyttig blir salladen om du väljer ingedienser som innehåller viktiga vitaminer, mineraler, fiber och omega-3.




På sommaren kan du välja och vraka av många färska ingredienser för att laga spännande och goda sallader. Men inte alla sallader är nyttiga och det är en stor variation på vad slags vitaminer och mineraler salladen innehåller. Det är lätt att trampa i klaveret och göra salladen till en mindre nyttig måltid. Det är för exempel inte bra att dränka salladen med fet dressing. Mycket ost, pasta och krutonger gör inte heller salladen speciellt nyttig.


Vi ger dig tips på vad du bör ha i din sallad i sommar!


Färgglada grönsaker är bra källor till vitaminer

Isbergssalladen är en klassiker, men väljer man i stället mörkgröna blad som spenat, ruccola eller roman får du också med vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, lutein, folsyra och zink.


Grönsaker med mycket färg som tomat, paprika, broccoli, kål och rödlök, gör salladen inbjudande - de innehåller antioxidanter och är rik på bland annat vitamin C.


Paprikan innehåller faktiskt tre gånger så mycket C-vitamin som apelsiner. C-vitamin är bland annat viktigt för bindväven i hud, brosk, ben och tänder. Dessutom är vitamin C det vitamin de flesta förbinder med immunförsvaret, och C-vitamin bidrar till att öka upptaget av järn.


Bär har mycket antioxidanter

Några vitaminer och andra ämnen i bland annat frukt, bär och grönsaker kallas antioxidanter för att de kan motverka oxidativ stess, som är en form av skadlig oxidation som kan finde sted i kroppen.


Färska bär hör inte bara hemma i desserter, de kan även vara bra att lägga på salladen. Den kan då bli både nyttigare, friskare och mer färgrik med inslag av bär. Testa dig fram med vinbär, björnbär, jordgubbar och blåbär.


Enkelomättade fettsyror är bra för kolesterolet.

Nötter, frö, avokado, oliv- och rapsolja och fet fisk innehåller de sunda enkelomättade fettsyrorna. Byt ut de feta dressingarna mot olivolja, eller gör en härlig dressing av olivolja honung, senap och smaka av med kryddor.


Fet fisk med omega-3, vitamin A och D

Om du vill göra något mer av din sallad, kan du naturligtvis laga en klassiker som kyckling- eller skinksallad. Men varför inte välja tonfisk,lax, sardiner, makrill eller annan fet fisk så att du också får i dig omega-3. Fet fisk är rik på omega-3, fettsyror och proteiner, samt vitamin A och D som bland annat bidrar till att och bibehålla ett normalt immunförsvar. Vitamin D är också bra för muskler och skelett. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är näringsämnen som bidrar til att bibehålla normal funktion av hjärta, hjärna och syn.


Andra bra och mättande proteiner som passar i denna nyttiga salladen är till exempel ägg, böner, linser och kikärtor.



-Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bevara hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

-Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bevara hjärnans och synens normal funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg DHA

-Genom att ersätta mättat fett med omättat fett i kosten, bidrar man till att bevara normala blod kolesterolvärden.

-Vitamin D bidrar till att bevara ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.

-Vitamn C bidrar till normal kollagenbildning, som är viktigt för huden, tänderna och broskens normala funktion och ett normalt skelett.

-Vitamin A och C bidrar till immunförsvarets normala funktion.

PP-BIF-SWE-0008