Socker finns i många former
Socker finns i många former
I påsk är det många som unnar sig lite extra godis och choklad. Då blir det ofta ett stort sockerintag. Men visste du att socker inte bara är ett ämne? Socker kommer faktiskt i många olika former, som påverkar kroppen på olika sätt.

Socker finns i många former

Socker finns i många former


I påsk är det många som unnar sig lite extra godis och choklad. Då blir det ofta ett stort sockerintag. Men visste du att socker inte bara är ett ämne? Socker kommer faktiskt i många olika former, som påverkar kroppen på olika sätt.


Socker finns i många former

Söta byggstenar

Sockerarter är betraktat som ”enkla” eller ”komplexa” i förhållande till hur molekylerna är sammansatta. Socker består av en enda sockermolekyl som är uppbyggd av olika strukturer av karbon, hydrogen och oxygenatomer som är sammanbundna. Dessa enkla sockerarter, även kända som monosackarider, är de mest grundläggande enheterna av kolhydrater.


Glukos och fruktos är två enkla socker som vi hittar i naturen. När din kropp smälter kolhydrater från mat producerar den glukos. Detta är en viktig energikälla för musklerna och det enda sockret som fungerar som bränsle för hjärnan.


Fruktos – eller fruktsocker – finns i matvaror som frukt, rotfrukter och honung. Det är faktiskt så att största delen av fruktsockret omvandlas till glukos i kroppen.


Socker som bränsle

Även om glukos och fruktos består av samma element, gör de olika strukturerna så att kroppen behandlar dem olika. Till exempel absorberas glukos snabbt i blodet, där hormoner som insulin bidrar till att distribuera det genom hela kroppen. Genom att reglera glukosinnehållet i blodet, ser insulinet till att kroppen och hjärnan har jämn tillförsel av energi.


Fruktos däremot omvandlas i en annan bana i kroppen. När du äter mat som innehåller fruktos är det levern som hanterar den största delen av fruktosen. I motsats till glukos behöver inte kroppen insulin för att göra fruktos till energi.


Dubbelt mängd socker betyder inte dubbel sötma

För de flesta av oss är socker det vanliga sockret vi använder när vi bakar – även kallat sukros. Detta är kategoriserat som ett ”dubbelt socker” eller disackarid, som uppstår när två olika sockertyper är kemiskt sammanbundna. Sukros består av lika mycket glukos och fruktos.


Sötman beror på förhållandet mellan olika sockerarter. Även om sukros är en kemisk kombination av glukos och fruktos är det inte detta socker som vi tycker smakar mest sött.


Av glukos, fruktos och sukros uppfattar vi fruktos som mest sött, därefter sukros och till sist glukos.


Från byggstenar till skyskrapor

Om enkla sockerarter är byggstenar så är långkedjade sockerarter skyskraporna. Långkedjade sockerarter – eller polysackarider – bildas när mer än två enkla sockerarter binds ihop. Många polysackarider tar form som stärkelse i mat, även om det också finns polysackarider utan stärkelse (till exempel cellulosa). Vanlig stärkelse som vi hittar i matvaror som ris, potatis och bananer kan innehålla allt från 1000 till 100 000 glukosenheter.


För att kroppen ska smälta dessa komplexa polysackarider måste den bryta ned den långa kedjan av kemiska bindningar.


Stärkelse till exempel, bryts ned till de många glukoskomponenterna när din kropp smälter maten. Kroppen lagrar denna glukos i celler som glykogen. Detta är energilager för kroppen som det tas av när energin är låg.


Även om forskarna fortfarande diskuterar vad som är ett sunt sockerintag antas det att det är hastigheten din kropp använder för att bryta ned och absorbera stärkelse som påverkar kroppsvikten och risken för metaboliska sjukdomar som diabetes.


I utgångspunkt är inte fruktsockret i frukt mer nyttigt än vanligt socker. Men det är en stor skillnad – frukt innehåller även en rad olika vitaminer, mineraler och fibrer som din kropp kan dra nytta av. Fibrerna i frukten hjälper också mätthetskänslan och gör att matsmältningen använder längre tid för att ta upp glukosen i blodet och därmed får du inte lika snabb blodsockerhöjning. Så även om det skulle innehålla lika mycket socker, är ett äpple alltså ett nyttigare val än sötsaker!


Källa: getscience.com, Store norske leksikon, KK.no


Ref. PP-FRI-NOR-0388