Sund och vacker!
Sund och vacker!
Vad du lägger på tallriken kan ha en direkt inverkan på din hälsa och ditt utseende!

Sund och vacker

Sund och vacker!


Vad du lägger på tallriken kan ha en direkt inverkan på din hälsa och ditt utseende!


Sund och vacker!

Vitaminer är näringsämnen som kroppen behöver för en mängd viktiga processer, bland annat för att bygga och bibehålla muskler, ben, hud och slemhinnor. Omvandlingen av kolhydrater, fett och proteiner till energi är också beroroende av vitaminer. Dessutom bidrar några av vitaminerna till att kroppen har ett starkt immunförsvar.


Välj frukt och grönt

Vitaminer, mineraler och bra antioxidanter hittar vi i många olika matvaror. Det som vi väljer att äta kan därför ha stor inverkan på oss – både på insidan och utsidan. Särskilt grönsaker och frukt har stora mängder av dessa goda näringsämnen. Som ett komplement till vår dagliga kost finns det också många intressanta kosttillskott som innehåller vitaminer och mineraler som är viktiga för huden.


Omega-3 för hjärta, hjärna och syn

Omega-3 är en essentiell fettsyra som får hjärnan och kroppen att fungera normalt. Vår hjärna innehåller speciellt mycket av den långkedjade fleromättade fettsyran DHA. DHA är viktig för hjärnans normala funktion. Omfattade forskning har resulterat i att det idag är en bred enighet om att de långkedjade fettsyrorna (EPA och DHA) också är bra för hjärta och syn. Ett jämnt och regelmässigt intag av de sunda omega-3 fettsyrorna genom kosten är därför bra för hjärta- och kärlsystem.


Du får i dig Omega-3 när du äter fet fisk, nötter och mörkgröna grönsaker. Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, var av fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill.


Sund kost

Med åldern är det många som drömmer om en mjukare hud med färre synliga rynkor och linjer. Ärftlighet är naturligtvis mycket viktigt för hur vår hud kommer att åldras, men livsstil spelar också en viktig roll. Bland annat kan rökning och solning ha negativa effekter på huden med tiden. Även maten vi har på vår tallrik har en inverkan på hudens kvalitet.


En kost som är rik på vitamin A, C och E kan spela en roll för att hålla huden frisk. Vitamin A och C bidrar till att bibehålla normal hud, medan vitamin C och E bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Dessutom bidrar vitamin C till normal kollagenbildning vilket också har betydelse för hudens normala funktion. Mörklila och mörkröd frukt och grönsaker som exempelvis broccoli, rödkål, aubergine och blåbär bidrar också till en hälsosam kost.


Antiage hudvårdstabletter

Flera väljer att använda sig av hudvårdstabletter som gör fina linjer och rynkor mindre synliga, samt bidrar till att förbättra hudens kvalitet och fuktbalans.



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion.

Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till bibehålla hjärnans och synens normala funktion.

Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg DHA.