Funderar
Vad är det bästa du kan äta?
Funderar du på vilka matvaror som är nyttigast? Vi ger dig råden på vad du bör fylla din tallrik med.

Vad är det bästa du kan äta?

Vad är det bästa du kan äta?


Funderar du på vilka matvaror som är nyttigast? Vi ger dig råden på vad du bör fylla din tallrik med.

Funderar

Sund och näringsrik mat är bra för hälsan och är ett viktigt bidrag till en välmående vardag. Vi ger dig tips på några av de matvaror som det bara är att fylla på med, då dessa innehåller viktiga vitaminer och mineraler som vår kropp behöver.


Frukt och grönsaker

Vi kan väl inte tillräckligt förtydliga hur viktigt det är med frukt och grönt. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fem portioner med frukt och grönt varje dag. En portion motsvarar 100 gram om dagen.

Ett bra tips för att öka intaget om du inte äter tillräckligt av detta är att försöka variera mellan olika sorter och att försöka göra det till en vana att äta grönskaker och frukt som mellanmål.


Proppfull med vitaminer

Äter du till exempel citrusfrukter får du i dig mycket C-vitamin som är bra för immunförsvaret, våra celler och vår hud. Kiwi är en annan frukt som innehåller mycket C-vitamin.

Populära grönsaker som tomat, lök, avokado och broccoli är det bara att fortsätta att lägga på tallriken! När du äter tomat får du i dig karotener och andra antioxidanter.

Broccoli innehåller antioxidanter, betakaroten, vitamin-C och folat. Avokado är rikt på sunt fett och vitamin E. Lök är rikt på C-vitamin och folat.


Bär med antioxidanter

Kråkbär, blåbär, svarta vinbär, körsbär, björnbär, smultron, lingon och tranbär är alla rika på antioxidanter. Även jordgubbar och amerikanska odlade blåbär har ett högt innehåll.


Fet fisk

Fet fisk som lax, öring, sill och makrill är huvudkällorna till marint omega-3 och D-vitamin i vår kost.

Omega-3 är ett samlingsbegrepp för en viss typ av långkedjade, omättade fettsyror. Två av dessa omega-3 fettsyror kallas EPA och DHA och tillförs kroppen genom marina källor som fet fisk. Kroppen kan inte själv omvandla vegetabiliskt omega-3 till EPA och DHA i större mängder och vi måste därför tillföra det via kosten.

Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång.


Ägg

Ägg är ett nyttigt livsmedel som innehåller vitaminer, mineraler och proteiner.


Olja

Oljor så som olivolja och rapsolja ger rikligt av den omättade fettsyran omega-9. Om du byter ut mättat fett mot omättat i kosten kan detta bidra till att upprätthålla normala kolesterolvärden.


Källor: Norskhelseinformatikk, Livsmedelsverket, Uio

PP-CLV-NOR-0184