Så håller du dig i form under den mörka årstiden
Så håller du dig i form under den mörka årstiden
Mörker och dåligt väder. Hala vägar och frusna tår. Det finns många anledningar till att vi hellre stannar i soffan under täcket på vintern än att gå och träna. Men du vinner mycket på att hålla dig i form.

Så håller du dig i form under

Så håller du dig i form under den mörka årstiden


Mörker och dåligt väder. Hala vägar och frusna tår. Det är många anledningar till att vi hellre stannar i soffan under täcket på vintern än att gå och träna. Men du vinner mycket på att hålla dig i form.


Slik holder du deg i form i mørketiden

Att vara fysiskt aktiv under vinter kräver viljestyrka för många av oss. Det är vått och kallt och vi känner oss trötta och slitna. Men vår kropp behöver röra sig minst 30 minuter varje dag.


Håller du dig i form genom vintern är det många fördelar hälsomässigt. Du får mer energi och känner dig på bättre humör. Dessutom har rörelse en rad andra positiva effekter på immunförsvaret och på sömnen.


Det går att träna utomhus

Frisk luft gör oss gott – och bara tänk på hur skönt det är att komma in i värmen igen. Tycker du om att gå ut och gå eller att jogga – klä dig efter väder.


För många hjälper det att ha en träningspartner. Bestäm fasta träningstider. Att träna tillsammans med någon gör det ofta lite lättare att komma sig ut. Då får du inte bara god kondition utan också trevligt sällskap som gör oss gott under tyngre dagar.


Mycket nöje på vintern!

Vi tänker ofta att det är mycket mer att hitta på när solen skiner och det är varmt ute, men med snö kan man ha mycket kul!


Att åka skidor med sin partner, barn eller barnbarn är både trevligt och ett bra styrketräningspass.


Längdskidor är en träningsform där vi använder hela kroppen. Lite extra trevligt blir det med varm choklad i termosen och fikabröd i ryggsäcken. Det är precis likadant med slalom och snowboard.


Pulkaåkning

Är en annan rolig aktivitet som passar alla åldrar. Tävla om vem som kommer först upp för backen igen. Efter några rundor kommer pulsen att stiga ordentligt. Eller ta en tur med kälken – för många av oss skapar det härliga minnen från barndomen och det är helt klart bra träning. Att skotta snö är kanske inte förknippat med samma glädje men det är bra träning!


Eller träna inne

Om kylan är det som gör att du drar dig från träningen kan du använda det stora utbudet som finns på gym runt om i landet. Spring på löpbandet eller cykla, ta ett dans eller spinningpass, eller några rundor i simbassängen – alla dessa aktiviteter får fart på pulsen.


Yoga är en annan träningsform som har blivit väldigt populär de senaste åren. Enligt norska forskare är yoga faktiskt den bästa aktiviteten för att stärka immunförsvaret.


Undersökningar visar nämligen att yoga har en ytterst positiv effekt på gener och immunceller. Men om du inte klarar att lämna soffan – misströsta inte. Det är otroligt mycket du kan göra hemma i vardagsrummet. Det är bara att sätta på bra musik och komma igång. På internet finns det många olika träningsprogram som ger inspiration och idéer till övningar. Perfekt de dagar du har ont om tid!


Träning i smyg

Ett av de enklaste sätten att få in aktivitet i en hektisk vardag är att gå så mycket som möjligt. Ta trapporna, promenera till jobbet, till butiken och för att träffa vänner. Gå en rask promenad på lunchen – då får du dessutom en dos dagsljus.


Belöning

Inte glöm belöning! Det kan nämligen hjälp att ha en morot för att komma sig iväg på träning. Ett belöningssystem där du till exempel köper ny utrustning eller fina träningskläder när du når dina träningsmål kan få upp humöret och öka motivationen.


Eller unna dig en konsert, bio, en god middag eller helt enkelt en kväll på soffan när du har gjort ett bra jobb och nått veckans träningsmål!


PP-PWP-NOR-0027