Sushi
Sju tips för en mer hälsosam vardag i höst
Det krävs inte så stora ändringar för att gå en sundare höst till mötes. Vi ger dig tipsen för en mer hälsosam och energirik vardag.

Sju tips för en mer hälsosam v

Sju tips för en mer hälsosam vardag i höst


Det krävs inte så stora ändringar för att gå en sundare höst till mötes. Vi ger dig tipsen för en mer hälsosam och energirik vardag.


Sushi

1. Omega-3 för hjärta, hjärna och syn

Få i dig tillräckligt med omega-3 som är bra för hjärta, hjärna och syn! Kroppen kan endast producera ytterst begränsande mängder av de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA. Därför bör du även tillföra kroppen extra EPA och DHA från fisk och andra marina källor.


2. Frossa i vitaminrik frukt och grönsaker!

Grönsaker bör ingå i alla dagens måltider. Gå på upptäcksfärd i frukt- och grönsaksavdelning och experimentera med nya grönsaker till middagen. På hösten kryllar det av fina, färska grönsaker som är rika på vitaminer som kroppen behöver. Varför inte göra en stor kastrull med grönsakssoppa och frysa ner i matlådor som du kan äta till lunch.


3. Ingen stress

Många av oss som stressar tenderar att fylla veckorna från morgon till kväll. Våga säga nej och få tid till återhämtning i vardagen! Olika avslappningsmetoder och yoga är också bra sätt för att hantera stressen. Många kan ha stor nytta av att göra några övningar varje dag.


4. Få tillräckligt med vitamin D

Kroppen kan själv producera vitamin D när du är ute i solen. Under vintern så kan det dock vara svårt att få tillräckligt med sol så att kroppen själv kan producera tillräckligt av vitaminet. Om du känner dig osäker på om du får i dig tillräckligt av vitamin D under vinterhalvåret är fet fisk som lax och makrill goda källor. Det finns även tillskott med vitamin D.


5. Få tillräckligt med sömn

Vi sover nästan en tredjedel av vårt liv. Att sova har en förebyggande och återhämtande effekt på vår kropp. Det är dessutom lättare att hantera motgång och stress när vi är utvilade.


Flera studier visar att sömn och humör hänger samman. Om du inte sover tillräckligt, så kan du på lång sikt förvänta dig en negativ effekt på humöret.


6. Gå eller cykla till jobbet

Forskning visar att vuxna som cyklar eller går till jobbet har en lägre fettprocent och BMI (Body Mass Index) jämfört med vuxna som tar bilen till jobbet. Att gå i måttligt tempo, gärna så att man blir lite andfådd i 30 minuter dagligen är tillräckligt för att en stor del av befolkningen ska uppleva en positiv inverkan på hälsan.


7. Ät blåbär med antioxidanter

Några vitaminer och en del andra ämnen i maten kallas antioxidanter eftersom de kan motverka oxidativ stress, som är en form av skadlig oxidation som kan finnas i kroppen. Blåbär är en väldigt god källa till antioxidanter.


Blåbär innehåller många av de antioxidanter man kallar antocyanosider och flavonoider - dessa ämnen bidrar bland annat till att ge bären den blå färgen.


I år har vi haft en fantastisk blåbärssäsong. Många har kanske fyllt frysen – och det är bara att äta med gott samvete.


Blåbär är gott att äta som de är men är även gott med vanligkvarg, i en smoothie, i yoghurten, i paj, sylt eller muffins.



Källor: forskning.no, nhi.no


Vitamin D bidrar till att bibehålla immunförsvarets normala funktion.

Vitamin D bidrar till att bevara ett normalt skelett.

Vitamin D bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.

Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.