Selfie!
Fem saker som vi älskar med sommaren!
Sommaren är en årstid som många av oss längtar till. Här är något av det vi tycker om allra mest med sommaren.

Fem saker som vi älskar med so

Fem saker som vi älskar med sommaren!


Sommaren är en årstid som många av oss längtar till. Här är något av det vi tycker om allra mest med sommaren.


Selfie!

1. Sol och värme

Sol och värme under sommarledigheten är någon av det viktigaste enligt många av oss som bor i Norden – oavsett om vi ska resa iväg på solsemester, åka till stugan eller bara ta det lugnt hemma. När solen skiner är vi mer utomhus och känner oss gladare i både kropp och sinne.


Vitamin D

Under sommaren får vi rikligt med vitamin D eftersom att solstrålarna på huden stimulerar kroppens egen produktion av D-vitamin, Mellan september och april får vi däremot mycket mindre D-vitamin från solen. Vitamin D bidrar till att upprätthålla ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.


Solskydd

Många av oss känner oss lite finare med lite solbrun hud. Men det är viktigt att skydda sig mot solen för både stora och små under semestern - speciellt när vi reser till sydligare breddgrader där solen ofta är väldigt stark. Det är viktigt att smörja sig och ha en solkräm med hög solskyddsfaktor.


Vacker sommarhud börjar på insidan!

VNP rekommenderar att du använder IMEDEEN® Tan Optimizer tillsammans med solkräm, för att ge din hud extra skydd från insidan när du solar dig. IMEDEEN® Tan Optimizer innehåller pigment från betakaroten, lykopen samt lutein och dessutom vitamin C+E som bidrar till att skydda cellerna från oxidativ stress.


2. Bad

Många av oss kan inte få på oss badkläderna fort nog på sommaren. Några vill bada i havet, medan andra helst vill ligga vid en pool eller på en strand utomlands och ta sig ett dopp när det blir för varmt. Någon annan dyker bara rakt i från båtkanten medan några andra helst hittar en stilla sjö i skogen att bada i en solig dag.


Håller dig i form

Bad och sommar hör alltså samman som handen i handsken för många av oss. Men det är inte bara svalkande att ta ett dopp. Simning är dessutom ett bra sätt att hålla sig i form på. Du inte bara bygger muskler, att bada kan ha en lugnande och avslappnande effekt på oss.


3. Färska bär

Vissa saker är verkligen somriga, och färska bär en av dessa saker! Under sommaren njuter vi av nyplockade svenska jordgubbar och vi går gärna på blåbärstur i skogen, vi plockar dessutom gärna vilda hallon och gör vinbärssaft.


Bra källor till antioxidanter, vitaminer och mineraler

Dessa bär är inte bara underbart goda att äta, de är även näringsrika, så här är det bara att frossa. Blåbär och hallon får tillexempel sin blå och röda färg från färgämnena antocyanider, så kallade antioxidanter. Bär innehåller dessutom varierande mängder C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, kalium, magnesium och fibrer.


Om du vill frysa bären, så behåller du mest näringsämnen genom att frysa dem snabbt och jämnt.


4. Uppleva nya platser

Något av det mest spännande för många av oss är att resa iväg på semester och uppleva nya platser. Aldrig förr har det varit så enkelt att resa ut i världen, och svenskar reser idag både mer ofta och längre än tidigare.


Mat och dricka

Mat och dricka blir allt viktigare för reseupplevelsen och vi vill gärna testa något nytt när vi är iväg. Men många av oss har upplevt orolig mage och minskad aptit under resan och vet hur tråkigt det kan vara. Ofta kan problem komma av att vi inte är vana vid den främmande bakteriekulturen.


Mjölksyrabakterier


När vi får i oss mjölksyrabakterier genom maten, bidrar detta till en balanserad bakterieflora i tarmen. Tillskottet Bifiform Travel bör därför vara en naturlig del av ditt reseapotek! Förutom att ha vissa förhållningsregler när det gäller maten så bör du även ta med handdesinfektionsmedel och vara noga med handhygienen.


5. Grillsäsongen

Är vädret bra så känner du snabbt den frestande grilldoften runt om i kvarteret, på stranden och i parkerna. Sommaren är grillsäsong och även om det blir en hel del korv och hamburgare för många av oss, så är det många som har hittat andra hälsosamma spännande alternativ.


Fet fisk med omega-3 på grillen

Fet fisk är något av det mest hälsosamma som du kan grilla eftersom den är rik på omega-3 fettsyror, proteiner och D-vitamin som bland annat bidrar till att upprätthålla ett normalt immunförsvar. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är väldigt viktiga när kroppen när kroppen ska underhålla hjärtat, hjärnan och synen.


Fet fisk som lax, makrill och öring smakar fantastiskt gott på grillen och är lätt att variera. Packa gärna in fisken i folie tillsammans med grönsaker eller gör burgare eller fiskspett



Omega-3fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg.

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.