Gå en hälsosam höst till mötes!
Gå en hälsosam höst till mötes!
Det är lätt att sjunka ner i soffan under mörka, regniga höstkvällar. Då är det även lätt att lägga sunda mat- och träningsvaror på hyllan. Här är några tips som kan hjälpa dig att undvika fällorna.

Gå en hälsosam höst till mötes

Gå en hälsosam höst till mötes!


Det är lätt att sjunka ner i soffan under mörka, regniga höstkvällar. Då är det även lätt att lägga sunda mat- och träningsvaror på hyllan. Här är några tips som kan hjälpa dig att undvika fällorna.


Gå en hälsosam höst till mötes!

När hösten kommer med mörkare kvällar är det många av oss som allra mest känner för att hålla oss inomhus och se på en film eller TV-serie och kanske också äta något sött och gott. Det kan vara lätt att tappa motivationen att hålla fast goda matvanor och aktivitetsnivån går ner eftersom vi inte orkar ta oss ut.


Men det går att kombinera höstmyset med en hälsosam livsstil! Vi ger dig tipsen.


”Chips” fulla av vitaminer och antioxidanter

Under hösten finns det massor av goda rotfrukter att välja bland. Varför inte prova att göra egna chips som du kan ha till fredagsmyset? Det är både gott och nyttigt om du gör dem i ugnen. Billigt är det också!


De flesta rotfrukter, allt från rödbetor, sötpotatis och morot som är goda källor till antioxidanter, till squash, palsternacka och kålrot går fint att använda. Kålroten kallas förövrigt ”Nordens apelsin” tack vare sitt höga innehåll av C-vitamin.


Du behöver en potatisskalare eller osthyvel för att göra chipsen. Pensla över lite olja på en bakplåtspappersklädd plåt och lägg på de skivade grönsakerna. Sen är det bara att använda fantasin för att prova olika kryddor. Rosta i ugnen på 120-150°C i cirka 15 minuter. Kolla till dem regelbundet, då det lätt kan bli bränt. Lägg över bakplåtspapperet på ett ugnsgaller när de är klara. När de har svalnat så kommer de att stelna.


Bär är sunda snacks.

Undvik att ha godis i köket. Det är lätt att unna sig något gott och småäta om det finns lösgodis och andra sötsaker hemma. Fyll istället på hemma med massor av frukt och bär.


I år har det exempelvis varit en bra blåbärssäsong. Många har varit ute i skogen med hinkar och plockat. Blåbär är gott att äta som snacks eller mellanmål tillsammans med vaniljkvarg. Du kan även göra en god blåbärsmoothie med blåbär, banan, naturell yoghurt och en tesked honung.


De verksamma ämnena i blåbär kallas antocyanosider och flavonoider, och bidrar bland annat till att ge blåbären den blå färgen. Dessa ämnen kallas antioxidanter då de kan motverka oxidativ stress, en form av skadlig oxidation som uppstår till följd av fria radikaler. Alla kroppens celler och organ måste skyddas mot skadlig oxidation.


Få D-vitamin genom höstsolen

Mindre solljus innebär att din hjärna producerar mer av hormonet melatonin vilket kan göra dig sömnig. Naturen bjuder på många vackra färger under hösten – om du tar dig ut en sväng när höstsolen skiner så kommer du garanterat inte att ångra dig! Då får kroppen lite efterlängtat solljus och D-vitamin.


En snabb promenad på lunchen kan därför göra underverk. Dessutom kan regelbunden motion förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar och har en positiv effekt på humöret.


Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med D-vitamin på hösten är lax och makrill goda källor. Som komplement kan ett omega-3 tillskott med vitamin D vara ett alternativ om du önskar mer av ”solens vitamin”. Alla produkter i Fritt Flyt serien från VNP innehåller D-vitamin och omega-3.


Mys är inte bara mat

Tänk på att en mysig hemmakväll inte behöver innebära mat. Spela musik du gillar. Tänd stearinljus och läs en bra bok eller en veckotidning. Ta ett varmt bad eller testa att göra en egengjord ansiktsmask. Gå in i en tebutik och köp nya spännanade sorter som du kan ha till hemmakvällen.


Är du händig så finns det många småprojekt som du kan börja med – allt från stickning, virkning och sömnad till att måla eller klä om möbler.


Vi önskar dig en härlig och sund höst!



- Vitamin D bidrar till kroppens normala upptag av kalcium och till att bibehålla normal muskelfunktion och ett normalt skelett. Vitamin C bidrar till normal energiomsättning och till att reducera trötthet och utmattning. Vitamin C och D bidrar till immunförsvarets normala funktion.