Nytt år och nya möjligheter!
Nytt år och nya möjligheter
Många av oss har nyårslöfte om att bli nyttigare och äta en bättre kost. Kanske motivationen är att gå ner lite i vikt eller att äta mer frukt och grönsaker. Men det kan vara svårt att hålla motivationen uppe. Vi ger dig några goda råd på vägen.

Nytt år och nya möjligheter

Nytt år och nya möjligheter


Många av oss har nyårslöfte om att bli nyttigare och äta en bättre kost. Kanske motivationen är att gå ner lite i vikt eller att äta mer frukt och grönsaker. Men det kan vara svårt att hålla motivationen uppe. Vi ger dig några goda råd på vägen.


Nytt år och nya möjligheter!

Efter julfirande med mycket fet mat och söta frestelser så är det många av oss som är redo för att starta det nya året med goda och sunda vanor. Det är inte alltid lika lätt att hålla den nya livsstilen och många faller tillbaka redan efter några veckor.


Är ditt nyårslöfte att bli nyttigare 2017, är det klokt att vara realistisk och välja saker du faktiskt kan få till i en hektisk vardag. Vi ger dig några tips på enkla livsförändringar för en bättre hälsa.


Ät mer frukt och grönt

Ett av de enklaste kostråden du kan göra för att få en bättre hälsa är att äta mer frukt och grönt.


Fyll på med grönsaker både till middag och lunch. Frukt och grönt är även bra som snacks och mellanmål istället för choklad och kakor. Se till att alltid ha morötter, äpplen, körsbärstomater eller liknande tillgängligt. Detta skulle kunna bidra med en positiv effekt på vågen.


Ett tips är att köpa en mixer så du enkelt kan laga näringsrika grönsakssoppor och fruktsmoothies.


Rör dig mer

Många av oss behöver röra oss mer i vardagen, men känner att det är svårt att få tid till att träna. Då kan det vara bra att smyga in lite motion i det dagliga arbetet.


Gå av bussen en h��llplats tidigare och promenera den sista biten till jobbet. Ett annat bra tips är att gå en promenad med vänner istället för att träffas på ett café. På så sätt får du kombinerat både umgänge och motion.


Är målet att träna regelbundet kan det vara bra att sätta upp ett mål att jobba mot, som att genomföra en tävling, cykellopp eller liknande.


Men det allra viktigaste är att du hittar en träning som du gillar. De flesta gym erbjuder många olika träningspass – här är det bara att prova sig fram. Eller du kanske kommer ta upp den sport som du gillade i ungdomen. Är det roligt och träna, är det lättare att fortsätta med de bra vanorna.


Ät mer fisk

Din kost är en avgörande faktor för en hälsosammare livsstil. Rätt näringsämnen i en bra sammansättning kommer vara avgörande för både din hälsa och kontroll av vikten.


Fisk är en mycket bra källa till viktiga vitaminer, proteiner och mineraler. Fet fisk som lax, öring och makrill innehåller även de nyttiga omega-3-fettsyrorna som bland annat är viktiga för att upprätthålla en bra hjärthälsa.


Det har gjorts över 10 000 vetenskapliga studier om effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan intag av omega-3 och underhåll av hjärta-, hjärna- och ögonhälsa.


Ät gärna fisk flera gånger i veckan. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill.


Omega-3, vitaminer och mineraler

Många önskar och ta kosttillskott för att öka vitaminintaget. Men med så många vitaminer och mineraler som finns på marknaden kan det vara lätt att bli förvirrad.


Ett vitamin som vi ofta behöver här i Skandinavien under höst- och vinterhalvåret är D-vitamin. D-vitamin bildas i kroppen när den utsätts för solljus. Eftersom solexponeringen blir för liten här hos oss är intaget av ”solvitaminet” från kosten avgörande för att upprätthålla en bra nivå. Genom kosten är fet fisk den viktigaste källan till D-vitamin, dessutom är vissa livsmedel berikade med vitamin D.


Kroppen kan bara producera måttliga mängder omega-3, och behöver därför få det tillfört genom kosten året om.


Immunsystemet behöver omtanke under hela året, men särskilt nu på vintern är det extra viktigt at tänka på att ett effektivt immunsystem är viktigt. Vitamin C bidrar till normal funktion av immunförsvaret, samtidigt som vitaminet bidrar till att reducera trötthet och utmattning.


Mycket snabbmat, halvfabrikat, oregelbundna måltider och en ensidig kost kan leda till att vi får i oss för lite nyttiga näringsämnen – för mycket socker, salt och mättat fett. Om du vill ha ett stabilt intag av vitaminer och mineraler kan du komplettera din kost med ett tillskott av multivitaminer.


Kom igång!

En realistisk ökning av daglig motion och lite mer medveten kost kan göra stor skillnad. Uppnår man detta kan detta ge ytterligare motivation för att behålla och även utöka de goda vanorna.


Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till hjärtats normalfunktion, medan DHA bidra till hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA för hjärtat, och 250 mg DHA för hjärna och syn.


Vitamin D bidrar till ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.


Nytt år och nya möjligheter för en sund kost och livsstil


Många av oss har nyårslöften om att bli nyttigare, gå ner lite i vikt och äta en bättre kost med mer frukt och grönsaker. Vi ger dig några goda råd på vägen.