Spända muskler!
Så lindrar du spända muskler!
Muskelsmärtor från spänningar i nacke, rygg, ben och armar är ett vanligt problem i en stillasittande vardag där stressnivån oftast är hög. Men det finns bra råd både för att förebygga och för att lindra dessa smärtor.

Så lindrar du spända muskler

Så lindrar du spända muskler!


Muskelsmärtor från spänningar i nacke, rygg, ben och armar är ett vanligt problem i en stillasittande vardag där stressnivån oftast är hög. Men det finns bra råd både för att förebygga och för att lindra dessa smärtor.


Spända muskler!

De flesta av oss har någon gång haft besvär av muskel- och ledsmärtor i nacke och rygg som orsakats av spänningar i nacke- och axelpartiet.


Långa dagar framför datorn på kontoret, fel körställning, felaktig förflyttning, tunga lyft av möbler samt stress och oro på jobbet eller i privatlivet är typiska orsaker till spänningar i nacke- och ryggmuskler.


Så vad kan du göra när musklerna värker?


Fysisk aktivitet

Det är viktigt att vara aktiv. Det är bevisat att fysisk aktivitet har en positiv effekt på muskler- och skelettbesvär – särskilt styrketräning har en lindrande effekt och en förebyggande roll. Simning i en varm bassäng kan också verka lindrande.


För att förebygga muskelsmärtor är det viktigt att smyga in lite fysisk aktivitet varje dag, och hitta träningsformer som passar just dig.


Bra hållning

Enformiga arbetsställningar kan ge muskelsmärtor, belastningsskador och problem med nacke, rygg och skuldror.


Se till så att du har benen i golvet när du sitter. Fötterna skall ha full kontakt med underlaget. Armstöden skall inte sitta för h��gt, så att du sitter upp med axlarna. En enkel och bra regel är att ställa in höjden på stolen till samma höjd som nedre delen av din knäskål när du står vänd mot stolen.


Det är också bra att ta regelbundna pauser från sittande ställning underdagen så du får sträcka på dig i några minuter.


ThermaCare – lindrande värmeomslag

ThermaCare är dokumenterat* effektiv och ger målinriktad lindring av muskel- och ledsmärtor i samband med muskelspänning, överansträngning och artros. Du fäster den enkelt på huden med hjälp av bältet eller det självhäftande underlaget.


ThermaCare minskar muskelspänningar och lindrar smärtan. Värmen tränger djupt ner i musklerna och lindrar smärtan, vilket gör att spända muskler slappnar av och du återfår mer flexibilitet.


Den effektiva verkan uppnås genom en kombination av djupgående värme med en behandlingstemperatur på ca 40°C och ger en långvarig värme (8 timmar).


Värmeomslaget är lätt att sätta på och du kan diskret ha det under kläderna, som gör att du inte blir begränsad i dina dagliga sysslor.


Läs bipacksedeln innan användning.



*ThermaCare är ett kliniskt dokumenterat värmeomslag som verkar smärtlindrande för ryggsmärtor. ThermaCare för ryggen ger 8 timmars värme + 8 timmars lindrande effekt. Med hjälp av produkten kan du få upp till 16 timmars långvarig smärtlindring av spända muskler. Medicinteknisk produkt. CE0120.