Sommar och sol!
Sex steg till en hälsosam sommar
Under sommaren är livet lite skönare för många av oss. Det är härligt med semester, vi är mer utvilade och glada, och det kanske lockar att göra så lite som möjligt.

Sex steg till en hälsosam somm

Sex steg till en hälsosam sommar


Testa dessa enkla tips för en mer hälsosam sommar!


Sommar och sol!

Testa dessa enkla tips för en mer hälsosam sommar!

Under sommaren är livet lite skönare för många av oss. Det är härligt med semester, vi är mer utvilade och glada, och det kanske lockar att göra så lite som möjligt.


Med det är egentligen en utmärkt tid för att påbörja nya sunda vanor som vi kan ta med oss till hösten. Det kan även vara en bra idé att ha några förhållningsregler för hälsans skull när du är ute mycket i solen och kanske även ska resa iväg till främmande resmål.


Våra sex steg kräver minimalt med energi – och kräver inte allt för mycket tid utanför hängmattan!


Ät mer bär och boosta ditt intag av antioxidanter

Sommaren innebär bärsäsong. Nu kan du välja och vraka mellan blåbär, jordgubbar, hallon och ännu mer. Försök att äta en kopp om dagen. Då fyller du på med goda antioxidanter. Några vitaminer och en del andra ämnen i maten kallas antioxidanter eftersom de kan motverka oxidativ stress, en form av skadlig oxidation som uppstår till följd av fria radikaler. Alla kroppens celler och organ måste skyddas mot skadlig oxidation.


Blåbär och björnbär är bär som innehåller speciellt mycket antioxidanter.


Var rädd om din syn

När du är ute i solen är det viktigt att vara rädd om dina ögon. Använd solglasögon som blockerar 99 % av UV-strålarna. Solglasögon förebygger även rynkor runt ögonen. Du kan köpa solglasögon som är speciellt anpassade för träning och aktivitet.


Om du vill bidra till en god ögonhälsa året om, kan det vara bra att äta mycket fet fisk som innehåller omega-3. Omega-3 bidrar till en normalfunktion av syn, hjärta och hjärna.


Träna utomhus och fyll kroppen med D-vitamin

Byt ut några av gympassen mot aktiviteter du kan göra utomhus. Det kan vara allt från skogsturer, en simtur eller cykeltur till att åka rullskridskor, leka med barnen eller trädgårdsarbete.


Det är inte bara bra för kropp och sinne att få frisk luft, många av dessa aktiviteter är dessutom roliga att göra tillsammans med hela familjen – något som skapar sammanhållning. Dessutom är solen den viktigaste källan till D-vitamin.


Om exponeringen i solen blir för liten är det viktigt att äta mycket fet fisk och matvaror som innehåller D-vitamin eller komplettera med ett kosttillskott som innehåller vitamin D.


Ta en daglig dos med omega-3

Kroppen klarar bara av att omvandla små mängder omega-3 till EPA och DHA och vi behöver därför tillföra detta via kosten, året runt. Dessa essentiella fettsyror ger positiva hälsoeffekter på hjärta, hjärna och syn. Så glöm inte att äta din dagliga dos av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA – även på sommaren!


Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två till tre gånger, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas fisk som lax, öring, makrill eller sill.


Förbered din hud på sol!

Vacker sommarhud börjar på insidan! IMEDEEN® Tan Optimizer används tillsammans med solkräm för att ge huden extra skydd från insidan när du solar. IMEDEEN® Tan Optimizer innehåller pigment från betakaroten, lykopen och lutein, den innehåller dessutom vitamin C+E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.


Frisk mage under semestern

Många av oss har upplevt obehag i magen och minskad aptit på semesterresan och vet hur jobbigt det kan vara. Ofta kan problemet vara att vi inte tål den främmande maten. När vi får i oss mjölksyrabakterier via kosten så bidrar detta till en balanserad bakterieflora i tarmen. Kosttillskottet Bifiform Travel bör därför vara en naturlig del av ditt reseapotek!


Förutom vissa förhållningsregler när det kommer till kosten, bör du även ta med desinfekterande handsprit och vara noga med handhygienen.



- Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och EPA.

- Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.

- Vitamin D bidrar till att bibehålla ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.