Spendera hösten utomhus!
Spendera hösten utomhus!
Tid utomhus kan ofta bli bortprioriterat i en hektisk vardag, men frisk luft har en positiv effekt på hälsan och borde prioriteras oftare!

Spendera hösten utomhus!

Spendera hösten utomhus!


Tid utomhus kan ofta bli bortprioriterat i en hektisk vardag, men frisk luft har en positiv effekt på hälsan och borde prioriteras oftare!


Spendera hösten utomhus!

Många av oss spenderar för stor del av vår tid i rum med dålig ventilation. Då kan det bli svårare att koncentrera sig och svårare att vara kreativ. När vi kommer ut, känner vi ofta att det lättar i huvudet och att humöret blir bättre.


Även forskningen har visat att det är positivt att vara ute i naturen. Vi bör dessutom vara ute i naturen mycket, redan innan vintern kommer, eftersom solen ökar hudens produktion av D-vitamin.


Solen ger D-vitamin

När huden utsätts för sol, producerar kroppen själv D-vitamin. D-vitamin bidrar till att upprätthålla immunförsvarets normala funktion samt till att upprätthålla ett normalt skelett och normalmuskelfunktion.


Problemet för oss som bor här i norr är att vi får för lite solljus under hösten och vintern och att många av oss tillbringar mycket tid inomhus under resten av året.


Om du är osäker på om du får i dig för lite D-vitamin kan det vara bra att äta mat som innehåller vitaminet. Bra källor är bland annat fisk, speciellt fet fisk (som lax), ägg och kött. Dessutom så berikas många mejeriprodukter med D-vitamin.


Naturupplevelser kan sänka stressnivån

Studier visar att stressnivån sjunker efter bara några minuter när vi är ute i naturen. Naturupplevelser kan faktiskt bidra till att ända hjärtrytmen och ge en känsla av välmående.


En studie i Danmark visade att människor som jobbade utomhus var på bättre humör än de som jobbade inomhus. Studier från Skottland visar dessutom att de som sprang, cyklade eller gick i naturen hade mindre risk att utveckla sämre mental hälsa än de som tränade inomhus.


Förbättrar koncentrationen

Att vara ute ger även hjärnan en paus från överstimuleringen i vardagslivet. Inverkan från utomhusmiljön kan alltså bidra till att förbättra koncentrationsförmågan.


Med andra ord – om du har haft en dålig dag eller känner dig stressad – ta på dig joggingskorna och gå ut. Hösten bjuder på praktfulla färger, en upplevelse i sig som ger extra god motivation. En rask promenad i skogen gör dig alltså gott på många sätt.



Källor: forskning.no, KK, Norsk friluftsliv, dagensperspektiv.no, health.com, health.harvard.edu.press