Vårstäda din kropp
Vårstäda din kropp
Äntligen är våren precis runt hörnet. Då kan det vara skönt att fylla kropp och själ med ny energi!

Vårstäda din kropp

Vårstäda din kropp


Äntligen är våren precis runt hörnet. Då kan det vara skönt att fylla kropp och själ med ny energi!


Vårstäda din kropp

Efter vinter och mörkertid kan en del känna sig lite trötta och slitna. Dessutom har många hektiska vardagar där man ska skapa utrymme för både jobb, hushållsarbete, tid med barn, partner, vänner och fritidsintressen. Och mitt upp i allt detta ska vi också få tid att hålla kroppen i form. När det blir varmare i luften kan det vara lättare att sätta av lite extra tid till att rå om sig själv och kanske skapa några nya goda vanor som kan göra gott för kropp och själ.


Få en endorfin-kick!

På våren vaknar naturen upp igen. Detta bjuder in till promenader i skogen, plocka en bukett med vårblommor eller till trädgårdsarbete. Sådana aktiviteter har också god påverkan på humöret. Att vara ute i naturen ökar nämligen nivån av lyckohormonet endorfin i kroppen. Eller varför inte hänga på löpartrenden ”Runners high”, som blev en snackis redan på 1970-talet, då löpare berättade om hur fantastiskt de hade det efter en lång löprunda. Forskare har senare bevisat att motion frigör endorfiner i hjärnan, något som förklarar den härliga känslan du får efter träning. Efter löprundan kan du unna dig ett par bitar med mörk choklad, som också frigör endorfiner.


Lägger du dessutom till en bra vits eller en rolig komedi har du lagt den bästa grunden för att lyfta humöret. Ett riktigt gott skratt utlöser nämligen också ”lyckohormonerna”.


Kost och vitaminer är viktigt

Våra kostvanor påverkar också trivsel och humör. En balanserad och sund kost gör att vi får en välfungerande kropp. Ofta kan små förändringar i vardagen ha stor betydelse för hälsan!


Det är rekommenderat att äta en varierad kost med mycket grönsaker, frukt och bär, grova kornprodukter och fisk och begränsade mängder av bearbetat kött, rött kött, salt och socker. De flesta av oss känner till regeln om ”fem om dagen” av frukt, bär och grönt. En portion motsvarar 100 gram, till exempel en liten skål med blåbär, en morot eller en medelstor frukt. Variera mellan olika sorters grönsaker och frukt av olika färger. Frukt och grönt bidrar bland annat till vårt intag av kalcium, järn, folsyra, fiber, vitamin C och vitamin A.


Omega-3 för hjärta, hjärna och syn

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Använd gärna fisk som pålägg! En sådan meny motsvarar totalt 300-450 gram ren fisk i veckan, varav minst 200 gram bör vara fet fisk som lax, öring, makrill eller sill. Fet fisk innehåller omega-3 som är bra för både hjärta, hjärna och syn.


Magra mejeriprodukter rekommenderas också som en del av den dagliga kosten. Vissa mejeriprodukter som yoghurt och ost innehåller mjölksyrabakterier. Flera typer mjölksyrabakterier finns i vårt mage- och tarmsystem.


Hitta inre lugn

Det är kanske inte helt utan anledning att yoga har blivit så populärt världen över. Studier som är gjorda på yoga visar god effekt på psykisk och fysisk hälsa. Du kan anmäla dig till en yogakurs eller höra med ditt lokala gym vad som finns att välja på. Det finns många olika varianter och du får helt enkelt prova dig fram för att se vad som passar dig bäst. Yoga kan bidra till att minska stress, bygga styrka och smidighet samt öka inre lugn och självinsikt. För många kan yoga även bidra till att öka rörligheten i områden som ofta blir stela, som nacke och rygg.


Allt fler tar pauser från sociala medier och teknologi som stjäler tid i en redan hektisk vardag. Använd hellre denna tid till att gå en promenad, läs en bok eller träffa en vän.



Omega-3 bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.

Omega-3 bidrar till att bibehålla hjärnas normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA

Omega-3 bidrar att bibehålla ögats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.