Mer motion i vardagen
Mer motion i vardagen
Trettio minuters motion varje dag är det som krävs för att hålla kroppen i form enligt Livsmedelsverket. Det är tillräckligt att bli måttligt andfådd och lite svettig på ryggen men du kan minska tiden om du tränar intensivt.

Mer motion i vardagen

Mer motion i vardagen


Trettio minuters motion varje dag är det som krävs för att hålla kroppen i form enligt Livsmedelsverket. Det är tillräckligt att bli måttligt andfådd och lite svettig på ryggen men du kan minska tiden om du tränar intensivt.


Mer motion i vardagen

Regelbunden träning och fysisk aktivitet hjälper oss att få mer energi och en god livskvalitet i vardagen. Det är dessutom viktigt för en god hälsa och verkar förebyggande mot sjukdom och olika krämpor.


Det är ändå väldigt många av oss som har svårt att få ihop den dagliga dosen med fysisk aktivitet. Det är generellt sett mycket stillasittande på många arbetsplatser med arbete som inte kräver mycket rörelse.


Att nå upp till rekommendationerna om trettio minuters aktivitet per dag är upp till var och en av oss. Men svetten behöver inte spruta för att du ska göra en hälsovinst – det är tillräckligt att få upp pulsen lite och bli lite andfådd. Om du tränar mer intensivt kan du minska tiden. Och all fysisk aktivitet räknas!


Svårt att komma igång

För många är den största utmaningen att komma upp ur soffan och komma igång. Det kan vara en bra idé att börja med kortare intervaller med aktivitet. Du kommer snabbt att känna av förbättringen och då kan det vara lättare att ta sig vidare.


Du kan till exempel testa lätt aktivitet medan du ser på TV eller pratar i telefon. En daglig promenad till eller från jobbet, till mataffären eller en runda på morgonen eller kvällen är aktiviteter som kan vara jättebra vanor att börja med. Aktiviter som att kratta löv, skotta snö eller hushållsarbete är självklart också aktiviteter som kan främja en bättre hälsa.


Det kan även vara motiverande att komma ihåg att mycket stillasittande ökar risken för dålig hälsa.


Gör något du tycker om

Men vad gör dessa träningsmänniskor som gör att de vil träna om och om igen, undrar du kanske.


Många av de som tränar regelbundet kommer nog att ha en sak gemensamt, att de har hittat en träningsform som de tycker om att utöva. Om du sen väljer att ta en joggingtur i skogen, dansa, gå på yoga, simma eller träna hemma framför Tv:n spelar ingen roll, huvudsaken är att du hittar en träningsform som du tycker om.


Det finns många olika lag, föreningar och gym där du kan vara aktiv tillsammans med andra och där du kan välja mellan olika aktiviteter, löp- eller gå grupper, eller kanske till och med vara med på olika aktiviteter via din arbetsplats. Att umgås med andra när du tränar kan höja humöret.


Det är även bra att hitta en intensitetsnivå som passar just dig. Då är det större chans att du fortsätter med träningen.


Träningstrender 2017

I år spår träningsexperterna att fler och fler av oss kommer att använda teknologiska hjälpmedel som en del av träningen. Det kan till exempel vara applikationer som hjälper oss att registrera puls och avklarade kilometer eller en elektronisk träningsdagbok.


På många ställen har det byggts träningsparker utomhus som har fokus på träning med den egna kroppstygden som motstånd. Detta är även en trend på gym, till exempel i form av gruppklasser med TRX-band. Det är dessutom fler och fler av oss styrketränar för att hålla oss i form.


Yoga är en annan träningsform för att hålla igång. En annan träningsform som blivit väldigt populär under de senaste åren är att träna med personlig tränare.


Men det spelar ingen roll om du hakar på trenderna eller om du hittar din egen väg – huvudsaken är att du håller dig aktiv. Och det är aldrig för sent att börja!



Livsmedelsverket, Helsenorge, NRK, ABC Nyheter, KK