Springtur
Så här får du mer energi!
Många känner sig trötta och t��mda på energi under vintern. Men det behövs bara några enkla knep för att få mer energi i vardagen!

Så här får du mer energi!

Så här får du mer energi!


Många känner sig trötta och tömda på energi under vintern. Men det behövs bara några enkla knep för att få mer energi i vardagen!


Springtur

Vintermörkret gör något med humöret och energinivån för många av oss. Vi blir mer trötta och orkeslösa. Det kan kännas jobbigt att ta sig upp ur sängen, vi har större humörsvängningar och vi känner oss mindre produktiva. Enligt Norsk Helseinformatikk uppskattas det att 5-10 procent av befolkningen även lider av vinterdepression i större eller mindre utsträckning.


Så hur kan detta bli bättre?


Var utomhus i dagsljus

Många av oss åker till och från jobbet i mörkret och vistas knappt i något dagsljus alls under vinterhalvåret. Detta kan bidra med negativa effekter för vår hälsa. Ljus påverkar kroppens biologiska klocka. Mindre solljus betyder att hjärnan producerar mer av hormonet melatonin, något som kan göra dig sömnig. En snabb sväng utomhus i dagsljus under lunchrasten kan därför göra underverk. Dessutom är den friska luften i sig uppiggande.


Ät en sund och varierad kost

Enligt näringsexperter är det viktigt att äta en sund och varierad kost så att kroppen utnyttjar syre och energi optimalt. Mycket fett kan göra dig mer trött, så ät magert. Proteinrik mat har dessutom en uppiggande effekt. Uttorkning kan också göra dig mer dåsig, så se till att du dricker tillräckliga mängder vatten. Det är även viktigt att välja mat som är rik på vitaminer och mineraler så som frukt och grönsaker.


Blåbär är fulla av antioxidanter. Använd gärna frysta bär för att göra en blåbärssmoothie. Det finns även kosttillskott med blåbärsextrakt som innehåller dessa antioxidanter.


Få i dig vitaminer som stärker ditt immunförsvar

Både vitamin C och vitamin D bidrar till immunförsvarets normala funktion. Under sommaren kan vi få tillräckligt med D-vitamin genom att vistats ute i solen. Men under vinterhalvåret är tillskottet som vi får från solen begränsat. Fet fisk som lax och makrill eller tillskott med omega-3 med D-vitamin är då bra om du behöver mer av ”solens vitamin”.


Det är dessutom viktigt att få i sig tillräckligt med C-vitamin som finns i många sorters frukt och grönsaker. C-vitamin är viktigt för kroppens immunförsvar och bidrar till att öka järnupptaget från exempelvis grova kornprodukter. Vitamin C bidrar även till att reducera trötthet och utmattning.


Få tillräckligt med sömn

Sömn är nödvändigt för att känna sig utvilad och fungera optimalt. Sömnbrist påverkar dessutom humöret och sömnbrist under en lång tid kan leda till depression. Om du får för lite sömn så ökar även risken för att bli förkyld. Enligt Norsk Helseinformatikk har en forskningsgrupp från USA studerat sambandet mellan våra sovvanor och kroppens förmåga att försvara sig mot förkylningsvirus. Studiens resultat visar på ett tydligt samband mellan sömnbrist och förkylning. Om du har problem med att somna på kvällen så är rådet att undvika tv och datorskärmar i två timmar innan du går och lägger dig.


Var fysiskt aktiv!

Det kan kännas svårt att ta sig upp från soffan men ett träningspass kan ge dig mer energi och är även bra för kropp och sinne. Det finns övertygande belägg för att regelbunden motion även förebygger livsstilsrelaterade sjukdomar och har positiva effekter på humöret. Dessutom ger träning bättre sömn! Varför inte prova en ny aktivitet på gymmet? En skidtur, en promenad i naturen, snöskottning, eller att gå till och från jobbet kan även det göra susen.


Folkhälsomyndigheten rekommenderar minst 150 minuters fysisk aktivitet med måttlig intensitet per vecka för vuxna. Även muskelstärkande fysisk aktivitet rekommenderas minst två gånger i veckan.



Källor:

Norsk Helseinformatikk

Helsedirektoratet

Folkhälsomyndigheten