Ät Fritt Flyt även på sommaren
Ät Fritt Flyt även på sommaren!
Omega-3 har en positiv effekt på vår hälsa, så glöm inte att äta din dagliga dos av Fritt flyt Omega-3, även på sommaren!

Ät Fritt Flyt även på sommaren

Ät Fritt Flyt även på sommaren!


Omega-3 har en positiv effekt på vår hälsa, så glöm inte att äta din dagliga dos av Fritt flyt Omega-3, även på sommaren!


Ät Fritt Flyt även på sommaren

Vitamin D är hälsosamt på sommaren också

Vitamin D bildas i huden då den utsätts för solljus. Om exponeringen i solen är för liten är ett intag av vitamin D från kosten avgörande för att upprätthålla en bra nivå. Det är få livsmedel som innehåller vitamin D. Fet fisk, kosttillskott och livsmedel med tillsatt vitamin D är de viktigaste källorna.


Det är större sannolikhet för att du har lägre D-vitaminnivåer om du:


1. Bär heltäckande kläder när du vistas i solen, eller använder solskyddsfaktor 8 eller högre. Solskyddsfaktor blockerar nämligen UV strålarna som kroppen behöver för att producera vitamin D.


2. Är mörkhyad. Mörkare hy innehåller nämligen melanin, ett ämne som begränsar hudens produktion av vitamin D när den kommer i kontakt med solstrålar.


3. Bor i ett område som är mer än 20 breddgrader från ekvatorn. Solen på våra breddgrader är inte stark nog för att kroppen ska kunna producera D-vitamin mellan oktober-april.


4. Bor i ett område med mycket damm och föroreningar som blockerar solens UV strålar.


5. Är överviktig. Vår kropp lagrar vitamin D i fettlagret. Ironiskt nog kommer överflödigt kroppsfett att dra till sig D-vitaminet och gör det därmed otillgängligt för benvävnaden och andra viktiga funktioner. Ju mer kroppsfett man har desto mindre vitamin D finns tillgänglig för resten av kroppen.


6. Är över 60 år. Allt eftersom du åldras minskar kroppens förmåga att producera vitamin D när den utsätts för solljus. Livsmedelsverket rekommenderar äldre som tillbringar lite tid utomhus att ta tillskott med 10 mikrogram vitamin D dagligen.


7. Är ett spädbarn. Även om huden kan producera vitamin D när solen skiner, behöver barn – och vissa vuxna extra tillskott av vitaminet. Livsmedelsverket rekommenderar att alla barn under två år får tillskott med 10 mikrogram vitamin D per dag i form av D-droppar


Enligt Livsmedelsverket är rekommendationen att inta 10 mikrogram vitamin D per dag för vuxna och barn över två år. Detta gäller även spädbarn, gravida och ammande. Vuxna över 75 år rekommenderas inta 20 mikrogram per dag. Rekommendationen är den samma på sommaren som för övriga året.


Omega-3 är lika nyttigt året om!


Vår kropp kan alltså producera vitamin D när den utsätts för solljus. Så är tyvärr inte fallet med omega-3. Kroppen kan enbart producera måttliga mindre mängder omega-3 och behöver få det tillfört via kosten – året om!


Förutom kosttillskott är fet fisk, som lax, tonfisk, makrill, hälleflundra och sill den bästa källan till omega-3. Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång.


Omega-3 är en av de viktigaste fettsyrorna vi har i kroppen och bidrar till en normal funktion i kroppens viktiga delar nämligen hjärta, hjärna och syn.


Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion medan DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA/DHA för hjärtat och 250 mg DHA för hjärna och syn.




Källor:
Livsmedelsverket
Vitamin D: What You Need to Know
Nasjonalt råd for ernæring; tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen
Helsedirektoratet: Informasjonsbrosjyre om vitamin D-dråper