Detta bör du veta om omega-3
Detta bör du veta om omega-3
Allt fett är inte onyttigt! Det finns faktiskt fettsyror som behövs för viktiga funktioner i vår kropp – speciellt för hjärta, hjärna och ögon. Omega-3 är en av dessa fettsyror.

Detta bör du veta om omega-3

Detta bör du veta om omega-3


Allt fett är inte onyttigt! Det finns faktiskt fettsyror som behövs för viktiga funktioner i vår kropp – speciellt för hjärta, hjärna och ögon. Omega-3 är en av dessa fettsyror.


Detta bör du veta om omega-3

Många tror att fett är vår största fiende när det gäller att hålla vikten. Men det är faktiskt inte sunt att utesluta allt fett från kosten. Fettämnen har flera viktiga uppdrag i kroppen och en del fettsyror är essentiella, det vill säga att det är nödvändigt att vi får dem i oss via kosten.


Omega-3 fettsyror tillhör dessa hälsosamma ämnen – speciellt EPA och DHA är av stor betydelse för hjärta, hjärna och syn.


Dessutom måste våra celler ha omega-3 för att bygga upp cellmembran. Detta är viktigt för att cellerna ska fungera optimalt, något som bidrar till att stötta kontrollen av tusentals funktioner i vår kropp.


Forskning

Ny forskning med fokus på de positiva hälsoeffekterna av omega-3 fettsyror för hjärta, hjärna och syn publiceras med jämna mellanrum. Forskningsresultaten synliggör de positiva hälsoeffekterna omega-3 fettsyror har för viktiga kroppsfunktioner. Studier visar att kosttillskott och intag av matvaror som är rika på omega-3 fettsyror kan bidra till att bevara en god hälsa i hjärta, hjärna och öga.


Hjärta

Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är strukturella komponenter i cellerna i ditt hjärta och vi lär oss fortfarande om alla de goda hälsomässiga effekterna det har på hjärtat. Som en del av en sund livsstil kan omega-3 fettsyror bidra till sunda triglyceridnivåer i blodet.


Hjärna

Precis som att kalcium är viktigt för att bibehålla starka ben så bidrar omega-3 fettsyran DHA till att bevara hjärnans normalfunktion. DHA utgör en stor procent av hjärnan och bidrar till att stötta hjärnans hälsa.


Ögon

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till god ögonhälsa hos befolkningen i vuxenlivets faser. DHA är nämligen en viktig komponent i ögats näthinna och bidrar till att bevara synens normalfunktion.


Goda källor

De vanliga källorna till EPA och DHA är fet fisk som lax, tonfisk, torsklever, sardiner och makrill och omega-3 tillskott. Det är en vanlig missuppfattning att fisk är ursprungskällan till omega-3 fettsyror, det är faktiskt mikroalger i fisknäringskedjan som gör att fisken blir rik på EPA och DHA.


- Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bevara hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA/DHA.

- Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bevara hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg.

Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till underhåll av normala triglyceridnivåer i blodet. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 2 gram DHA i kombination med EPA. Det totala dagliga intaget av EPA och DHA bör ej överskrida 5 gram.



Källa: Global Organization for EPA and DHA Omega 3s (GOED)