Kapsel
EPA och DHA – de viktiga fettsyrorna
Du kanske har hört talas om Omega-3 fettsyrorna DHA och EPA. Men vet du egentligen vad de gör i kroppen?

EPA och DHA – de viktiga fetts

EPA och DHA – de viktiga fettsyrorna


Du kanske har hört talas om Omega-3 fettsyrorna DHA och EPA. Men vet du egentligen vad de gör i kroppen?


Kapsel

De långkedjade fettsyrorna EPA och DHA finns i din hjärna och dina ögon och är nödvändiga för att hjärtat ska fungera normalt. Dessa ämnen ser lite ut som långa buktande ormar men på ”forskarspråk” heter de omättade omega-3 fettsyror.


Eftersom DHA och EPA är långa och tunna kan de böjas och sträckas. Enligt forskning.no är det dessa rörelser som gör att DHA, som är längst, kan användas i ögon och hjärna.


DHA är viktigt för synen

Ögats näthinna med tappar och stavar består av över 60 % fett, medan hela ögat består av omkring 20 % fett. DHA är en av komponenterna i ögats näthinna.


I ögonen finns ett annat viktigt ämne som heter rhodopsin som sänder signaler till hjärnan. Då de slingrande DHA-fettsyrorna kan flytta på sig, hjälper de rhodopsinet att röra sig snabbt så att det kan vara redo att ta emot nya ljussignaler. Därmed bidrar de till att upprätthålla en god syn.


Hjälper hjärnan

Även i hjärnan bidrar DHA till att allt ska fungera som det ska. Mellan hjärncellerna går det miljoner signaler varje sekund och de böjliga DHA-fettsyrorna hjälper hjärncellerna att jobba blixtsnabbt.


Både omega-3 fettsyror och omega-6 är viktiga för hjärnans struktur och funktion och det är väsentligt att intaget av dessa fettsyror är tillräckligt och balanserat.


Omega-3 för hjärtat

EPA och DHA omega-3 fettsyror är strukturella komponenter i cellerna i ditt hjärta och vi lär oss fortfarande mer om alla de goda hälsomässiga effekter som de har för hjärtat.


Som en del av en hälsosam livsstil kan omega-3 fettsyrorna bidra till hälsosamma triglyceridnivåer i blodet.


Kroppens behov

ALA är en annan omega.3 fettsyra. Kroppen kan inte själv producera denna fettsyra och behöver därför få det tillfört via kosten. ALA kommer från växtriket och du hittar den i bland annat linfrön och chiafrön.


Din kropp kan producera begränsade mängder av de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA om du äter ALA men omvandlingsgraden är låg. Faktiskt kan så lite som 1 procent av ALA fettsyorna du äter omvandlas till EPA och DHA i kroppen. Därför måste du äta fet fisk eller annan marin mat eller matvaror med tillsatta omega-3 fettsyror för att täcka kroppens behov.


  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 2 gram DHA i kombination med EPA. Ett samlat dagligt intag av EPA och DHA bör inte överstiga 5 gram.


Källor: Forskning.no


Ref. PP-FRI-NOR-0298