Lax och citron
Livsmedelsverket rekommenderar fisk
Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.

Livsmedelsverket rekommenderar

Livsmedelsverket rekommenderar fisk


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.


Lax och citron

Varför ska du äta omega-3?

Det har gjorts över 10 000 vetenskapliga studier om effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan att äta omega-3 fettsyrorna EPA och DHA och upprätthållandet av hjärtats, hjärnans och synens normalfunktion.


European Food Safety Authority (EFSA) har utvärderat två hälsopåståenden, som nu godkänns i EU. EFSA har också utvärderat mängderna EPA och DHA som tas dagligen för att uppleva de angivna hälsoeffekterna. Dessa är godkända hälsopåståenden för omega-3 i EU:

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till hjärtats normalfunktion. Gynnsam hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion och bidrar till att bibehålla normal synförmåga. Gynnsam hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


Också World Health Organization (WHO), Nordic Nutrition Recommendations (NNR) och det Nordiska ministerrådet har inkluderat omega-3 fettsyror i sina näringsrekommendationer.


Matkällor

Fisk och skaldjur är en viktig del av en balanserad kost, i fet fisk som lax, öring, makrill och sill hittar du det nyttiga fettet i själva fiskköttet och under skinnet. Magert fiskkött som torsk och sej innehåller mindre fett. Dessa fisktyper lagrar nämligen sitt fett i levern.


I fet fisk som lax, öring, makrill och sill hittar du det nyttiga fettet i själva fiskköttet och under skinnet. Magert fiskkött som torsk och sej innehåller mindre fett. Dessa fisktyper lagrar nämligen sitt fett i levern.


Omega-3 i mat

För att täcka ditt dagliga behov av både EPA och DHA kan du till exempel:

  • Äta ca 60 gram lax (564 mg EPA/252 mg DHA)
  • Äta ca 130 gram makrill i tomat (1261 mg EPA/247 mg DHA)
  • Äta 2,5 kilo torskfilé (2500 mg EPA/250 mg DHA)


Äter du 2 kapslar Fritt Flyt Omega-3 per dag får du i dig 300 mg EPA och 216 mg DHA, utöver det du får i dig via din kost.


Ref. PP-FRI-SWE-0101