Lax och citron
Livsmedelsverket rekommenderar fisk
Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.

Livsmedelsverket rekommenderar

Livsmedelsverket rekommenderar fisk


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.


Lax och citron

Varför ska du äta omega-3?

Det har gjorts över 10 000 vetenskapliga studier om effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan att äta omega-3 fettsyrorna EPA och DHA och underhåll av hjärta, hjärna och ögonhälsa.


European Food Safety Authority (EFSA) har fastställt riktlinjer för vilka mängder av omega-3- fettsyrorna EPA och DHA du ska äta dagligen för att uppnå positiva hälsoeffekter. För friska människor är detta 250 mg EPA och 250 mg DHA, vilket står för ca. 0,1 energiprocent i kosten. Detta är godkänt som hälsopåstående för omega-3 i EU:

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bevara hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bevara hjärnans normalfunktion och bidrar till att bevara en normal syn. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


Också World Health Organization (WHO), Nordic Nutrition Recommendations (NNR) och det Nordiska ministerrådet har inkluderat omega-3 fettsyror i sina näringsrekommendationer.


Matkällor

Fisk och skaldjur är en viktig del av en balanserad kost, dessutom har ett regelbundet intag av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA från fisk och skaldjur en dokumenterad hälsoeffekt på hjärta, hjärna och syn.


I fet fisk som lax, öring, makrill och sill hittar du det nyttiga fettet i själva fiskköttet och under skinnet. Magert fiskkött som torsk och sej innehåller mindre fett. Dessa fisktyper lagrar nämligen sitt fett i levern.


Omega-3 i mat

För att täcka ditt dagliga behov av både EPA och DHA kan du till exempel:

  • Äta ca 60 gram lax (564 mg EPA/252 mg DHA)
  • Äta ca 130 gram makrill i tomat (1261 mg EPA/247 mg DHA)
  • Äta 2,5 kilo torskfilé (2500 mg EPA/250 mg DHA)


Äter du 2 kapslar Fritt Flyt Omega-3 per dag får du i dig 300 mg EPA och 216 mg DHA, utöver det du får i dig via din kost.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.

Ref. PP-FRI-SWE-0034