Omega-3 är sund året runt
Omega-3 är sunt året runt!
Din kropp kan endast omvandla små mängder omega-3 till EPA och DHA och behöver därför få det tillfört via kosten året om. Så glöm inte att äta din dagliga dos av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, även på sommaren!

Omega-3 är sunt året runt!

Omega-3 är sunt året runt!


Din kropp kan endast omvandla små mängder omega-3 till EPA och DHA och behöver därför få det tillfört via kosten året om. Så glöm inte att äta din dagliga dos av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, även på sommaren!


Omega-3 är sund året runt

Fiskolja – en källa till vitamin D och omega-3


När solens strålar träffar din hud producerar kroppen vitamin D. Dessutom får vi vitamin D via kosten. Goda källor till vitamin D är livsmedel som kommer från djurriket (fisk, ägg, kött och mjölkprodukter).


Om du ofta vistas i solen eller får tillräckligt med vitamin D via kosten är det alltså inte säkert att du behöver ett extra tillskott med vitamin D under sommaren. Det som däremot är säkert är att omega-3 är lika viktigt året om!


Myndigheternas rekommendationer av omega-3


Livsmedelsverket rekommenderar oss i sina kostråd att ha ett tillräckligt intag av omega-3, då kroppen har god nytta av dessa fettsyror. Med ett dagligt intag av de långkedjade omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, uppnår man de positiv hälsoeffekter som dessa essentiella fettsyror har på hjärt- och kärlsystemet, hjärnan och synen.


Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två-tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill.


Din kropp har tyvärr inte ett lager av omega-3 som den kan ta av och den kan heller inte omvandla tillräckliga mängder EPA och DHA från andra omega-3 fettsyror. Därför har den nytta av en regelbunden tillförsel av dessa sunda marina fettsyror genom kosthållningen, både på vintern och sommaren!


Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA/DHA. Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.




Källor:
Livsmedelsverket
Helsedirektoratet
European Food Safety Authority (EFSA)