Omega-3 guiden
Omega-3 guiden
Marint omega-3 är de bästa källorna till omega-3 fettsyrorna!

Omega-3 guiden

Omega-3 guiden


Marint omega-3 är de bästa källorna till omega-3 fettsyrorna!


Omega-3 guiden

Omega-3 är en grupp med essentiella fettsyror som kroppen behöver regelbundet men inte själv kan tillverka. Vi är därför beroende av att tillföra dessa fettsyror genom kosten.


De kortaste omega-3 fettsyrorna kallar vi för vegetabilisk omega-3. Dessa finns huvudsakligen i växter och lantbruksdjur, med högst nivå i en del vegetabiliska oljor. De långa omega-3 fettsyrorna kallar vi för marint omega-3. Dessa kommer nästan uteslutande från havet – från fisk och andra marina källor


Omega-3 – bra för hjärta, hjärna och syn visar forskningen

Det är de marina omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som har visat sig ha en dokumenterad effekt på vår hälsa.


Omega-3 är ett av de näringsämnen som det har forskats mest på. Det finns faktiskt så många som 27 000 publicerade studier om omega-3. Det råder en bred enighet om att EPA och DHA är bra för hjärta, hjärna och syn.


Omega-3 – även för gravida och ammande

En kost rik på omega-3 är något som myndigheterna rekommenderar för gravida och ammande. Omega-3 fettsyran DHA bidrar till en normal utveckling av ögonen och hjärnan hos foster och ammande spädbarn.


Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 200mg DHA, utöver det rekommenderade dagliga intaget av omega-3 fettsyror för vuxna som är minst 250 mg EPA och DHA.


Omega-3 från fisk är bäst

Genom att äta fisk två till tre gånger i veckan får du i dig tillräckligt med omega-3 fettsyrorna EPA och DHA. En middagsportion är ofta omkring 200 gram fisk. Till liknelse kan sägas att du måste äta upp till 100 gånger mer omega-3 från vegetabiliska källor än från marina källor, då kroppen endast kan omvandla små mängder vegetabilisk omega-3 (ALA) till EPA och DHA.


Makrill innehåller allra mest omega-3. Att äta fiskpålägg som makrill i tomatsås är därför ett bra sätt att få i sig tillräckligt med omega-3, både för stora och små. Faktiskt så är en smörgås med pålägget tillräckligt för att täcka dagsbehovet!


Även lax innehåller mycket omega-3. Enligt NRK* ger sju fiskpinnar samma mängd omega-3 som en tugga med lax. Och en tugga lax innehåller nästan 28 gånger mer marint omega-3 än fiskgratäng.


Tonfisk, torsklever och sardiner är andra goda källor till omega-3 fettsyrorna EPA och DHA.


Andra källor till omega-3

Om du inte är så förtjust i fet fisk så finns det andra sätt att inkludera omega-3 från andra källor i kosten.


Det finns livsmedel så som till exempel smör som kan vara berikat med de sunda omega-3 fettsyrorna. Läs på innehållsförteckningen och se till att du väljer ett kosttillskott eller en matvara som innehåller EPA och DHA.


Linfrö och linfröolja innehåller mycket omega-3. Linfrö kan du till exempel använda när du bakar bröd eller strö över müslin. Linfröolja kan också användas när du bakar bröd eller till exempel i salladsdressingen.


Även om de feta fisksorterna innehåller mer omega-3 än de magrare varianterna så kan även mager fisk bidra väsentligt till omega-3 intaget.


Omega-3 kapslar

Flera väljer att äta omega-3 kosttillskott som ett komplement till kosten.


Kom ihåg att kapslar gjorda på fiskolja och andra marina källor kan innehåller väldigt olika mängder omega-3. En kapsel av ett visst märke kan innehålla motsvarande mängd omega-3 som 4-5 kapslar av ett annat märke. Det är därför viktigt att läsa innehållsförteckningen på förpackningen och den rekommenderade doseringen.


Hållbar omega-3 av hög kvalitet

Som en del av Pfizerkoncernen är Vesterålens Naturprodukter (VNP) medlem av Global Organization for EPA and DHA omega-3s (GOED).


GOED består av marknadens främsta producenter och leverantörer av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA och sätter en hög etisk standard för sina medlemmar. Du kan därför känna dig säker på att våra produkter håller en hög kvalitet!


Certifierad av Friend of the Sea

Flera av våra produkter är dessutom certifierade av ”Friend of the Sea” – en ledande internationell certifiering för produkter som kommer från ett hållbart fiske. Vi på VNP värnar om miljön och är stolta över att Fritt Flyt uppfyller alla de krav som Friend of the Sea certifieringen innebär!



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att upprätthålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


(*Norsk rikskringkasting).

Källor: Helsedirektoratet, NIFES, Livsmedelsverket