Om Omega-3
Visste du detta om omega-3?
Du känner garanterat till att omega-3 är nyttigt och att du får i dig det genom att äta fet fisk eller genom att ta ett kosttillskott med fiskolja. Men visste du att omega-3 egentligen är ett samlingsnamn för flera olika fettsyror - som alla har olika egenskaper.

Visste du detta om omega-3

Visste du detta om omega-3?

Du känner garanterat till att omega-3 är nyttigt och att du får i dig det genom att äta fet fisk eller genom att ta ett kosttillskott med fiskolja. Men visste du att omega-3 egentligen är ett samlingsnamn för flera olika fettsyror - som alla har olika egenskaper.


Om Omega-3

Det finns flera olika typer av omega-3. De 3 viktigaste är EPA, DHA och ALA.


ALA - en essentiell fettsyra

ALA är en så kallas essentiell fettsyra. Det betyder att kroppen inte kan producera denna fettsyra själv och måste få den tillförd via kosten. ALA kommer från växtriket och du hittar den ibland annat lin- och chiafrön. ALA kan i stora doser (dagligt intag på 2 gram) ha en positiv inverkan på din kolesterolnivå i blodet.


EPA och DHA – bra för hjärta, hjärna och syn

Omega-3 är ett av de näringsämnen som det forskats mest om. Det finns faktiskt så många som 27 000 publicerade studier om omega-3. Det råder en stor enighet om att de långledjade fettsyrorna EPA och DHA är bra för hjärta, hjärna och syn.


Din kropp kan producera lite av de långkedjade fettsyrorna EPA och DHA när du äter ALA men omvandlingskvoten är väldigt låg. Så lite som 1 procent av ALA fettsyrorna som du äter omvandlas till EPA och DHA i din kropp. Därför måste du äta fet fisk och annan mat från havet, matvaror där dessa omega-3 fettsyror är tillsatta eller kosttillskott för att täcka kroppens behov av dessa viktiga fettsyror.


Ät rätt omega-3

Eftersom din kropp inte kan producera tillräckligt med EPA och DHA även om du äter ALA är det viktigt att vara uppmärksam på vilka omega-3 fettsyror du får i dig. Det bästa är att äta marina omega- 3 fettsyror ”direkt från källan”. Fet fisk som lax, tonfisk, makrill, sill är alla goda källor till EPA och DHA. Annan fisk, skaldjur och alger innehåller även de EPA och DHA men i små mängder.


Om du inte äter fet fisk regelbundet kan du få i dig de sunda omega-3 fettsyrorna genom att äta ett kosttillskott. Läs på etiketten och säkerställ att du väljer ett tillskott som innehåller EPA och DHA.


EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA/DHA. DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg. ALA bidrar till en normal kolesterolnivå. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 2 gram.


Källor:
GOED Omega 3
European Food Safety Authority (EFSA)