Flera bär
Därför ska du äta antioxidanter
Antioxidanter finns i många frukter och grönsaker. Vissa bär innehåller speciellt mycket antioxidanter.

Därför ska du äta antioxidante

Därför ska du äta antioxidanter


Antioxidanter finns i många frukter och grönsaker. Vissa bär innehåller speciellt mycket antioxidanter.


Flera bär

En rad olika ämnen i maten ingår på olika sätt i kroppens mekanismer för att ta hand om överskottet av fria radikaler. Flera näringsämnen fungerar som antioxidanter, till exempel C-, E- och A-vitamin, riboflavin och selen.


Ät rikligt med frukt och grönt

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter rikligt med grönsaker, frukt, bär, fullkornsprodukter och andra matvaror som innehåller många olika sorters antioxidanter. Dessa typer av matvaror innehåller faktiskt flera olika sorters antioxidanter, - allt från polyfenoler och flavonoider till karotenoider och sulfider m.m.


Det finns dock inga konkreta rekommendationer om hur stort intaget av antioxidanter bör vara men det kan vara bra att veta vilka matvaror som är extra rika på antioxidanter och försöka inkludera dessa i kosten.


Det är faktiskt ganska stora skillnader i koncentrationen av antioxidanter mellan olika växter som vi äter. Många kryddväxter har till exempel en högre koncentration av antioxidanter än många frukter och grönsaker.


Överraskande

Några matvaror som har ett högt innehåll av antioxidanter kanske kan vara lite överraskande för några av oss. Både vin, te, kaffe och mörk choklad tillhör nämligen den gruppen.


Kaffe har ett högt innehåll av polyfenoler. Mörk choklad med ett högt kakaoinnehåll innehåller flavonoider. Detta är säkert en god nyhet för många av oss som tycker att livet blir bättre med lite choklad. Även nypon, valnötter och solrosfrö har ett högt innehåll av antioxidanter.


Frukt och grönsaker

När det kommer till frukt och grönt så finns det mycket att välja på. Ät gärna mörkgröna grönsaker, speciellt broccoli, spenat och grönkål. Även rödkål, chilipeppar, rödbetor och ingefära är goda källor till antioxidanter.


Granatäpple innehåller mycket antioxidanter. Det gör även citrusfrukter, druvor, plommon, ananas, dadlar och kiwi. När det gäller bär är det bara att frossa i bär som blåbär, björnbär, vinbär, lingon och jordgubbar.


Argus med blåbärsextrakt

Det finns även kosttillskott med antioxidanter. Argus är ett kosttillskott med blåbärsextrakt och har länge varit en av våra mest populära produkter. Med Argus får du ett tillskott av antioxidanter, vitaminer och mineraler.


Argus innehåller förutom blåbär även lutein, som är ett pigment i karotenoidfamiljen. På samma sätt som antocyanosider och flavonoider ger färg till blåbär, så ger lutein den gula färgen till bland annat sammetsblomman.


Argus innehåller även vitamin A och zink som bidrar till synens normala funktion, selen som bidrar till immunförsvarets normala funktion samt vitamin E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.


Källor: Livsmedelsverket


Ref. PP-STX-SWE-0016