Detta behöver du veta om vitamin D
Detta behöver du veta om vitamin D
Som näringsämne är vitamin D i en klass för sig. Vitamin D är nämligen egentligen ett hormon som din kropp producerar när huden utsätts för ultravioletta strålar (UVB) från solen. Vitamin D är ett fettlösligt vitamin. Det innebär att det D-vitamin som du äter, eller som kroppen producerar, kan lagras under en begränsad tid i kroppens fettlager för att användas senare.

Detta behöver du veta om vitam

Detta behöver du veta om vitamin D


Som näringsämne är vitamin D i en klass för sig. Vitamin D är nämligen egentligen ett hormon som din kropp producerar när huden utsätts för ultravioletta strålar (UVB) från solen. Vitamin D är ett fettlösligt vitamin. Det innebär att det D-vitamin som du äter, eller som kroppen producerar, kan lagras under en begränsad tid i kroppens fettlager för att användas senare.


Detta behöver du veta om vitamin D

Fördelar med vitamin D

Vitamin D bidrar till kroppens upptag av kalcium från mat och kosttillskott och reglerar kalciumets rörelse in och ut från benvävnaden i din kropp. Vitamin D bidrar även till ett normalt immunförsvar och en normal muskelfunktion.


Hur mycket vitamin D behöver du?

Livsmedelsverket rekommenderar vuxna och barn över 2 år att inta 10 mikrogram vitamin D per dag. Detta gäller även spädbarn, gravida och ammande. Rekommendationen ökar till 20 mikrogram per dag för de som är 75 år eller äldre.


Hur får du i dig tillräckligt med vitamin D?

Du kan tillföra D-vitamin till kroppen genom att vistas i solen, äta fet fisk eller genom ett kosttillskott. Starkt solljus triggar D-vitaminproduktionen i huden. Därefter omvandlar levern, njurarna och cellerna om detta till den mest aktiva formen av vitamin D; nämligen vitamin D3.


Det är flera faktorer som påverkar kroppens D-vitamin status:

1. Om du täcker dig när du är i solen eller använder solfaktor 8 eller högre. Solfaktor blockerar nämligen effektivt UVB-strålarna som kroppen behöver för att producera vitamin D.


2. Om du har mörk eller ljus hud. Mörkare hud innehåller melanin, ett ämne som begränsar hudens produktion av vitamin D när det kommer i kontakt med solstrålar.


3. Var du bor. På våra breddgrader är inte solen tillräckligt starkt för att kroppen ska kunna producera D-vitamin i tillräcklig mängd mellan oktober och april.


4. Om du är överviktig. Kroppen lagrar vitamin D i fettvävnaden. Ironisk nog kommer överflödigt kroppsfett att dra till sig vitamin D och gör därmed vitaminet otillgängligt för benvävnaden och andra viktiga funktioner. Ju mer kroppsfett, desto mindre D-vitamin finns tillgängligt för resten av kroppen.


5. Din ålder. Allt eftersom du åldras så minskar kroppens förmåga att producera vitamin D när den utsätts för solljus. Äldre som vistas mycket inomhus eller täcker sig i solen kan riskera att få brist på vitaminet.


Vitamin D i mat och kosttillskott

Huvudkällan till vitamin D från mat ät fet fisk som lax, makrill, hälleflundra och sill samt lever och ägg. Många mejeriprodukter berikas dessutom med vitamin D. För att täcka ditt dagliga behov av vitamin D genom kosten kan du:

Äta cirka 107 gram lax (10 mikrogram)

Äta 2 kokta ägg, 45 gram rökt lax, 20 gram smör och dricka 3 glas lätt- eller mellanmjölk (10,5 mikrogtram).

Äta 2 portioner makrill i tomatsås, 30 gram gravad lax, 15 gram smör och dricka 4 glas lätt- eller mellanmjölk (10 mikrogram)

Kosttillskott är också ett alternativ för att säkra att du får i dig ditt dagliga rekommenderade intag av vitamin D.

Alla omega-3 produkter från Vesterålens Naturprodukter innehåller vitamin D. Äter du 3 kapslar Fritt Flyt Omega-3 per dag så får du i dig 7,5 mikrogram vitamin D, utöver det du får i dig via maten du äter.



Källa:

Caltrate: Vitamin D - What You Need to Know