Vitaminrik kost
En vitaminrik kost
Vad är egentligen vitaminer – och hur får du i dig tillräckligt? Här hittar du nyttiga tips på hur du kan försäkra dig om en vitaminrik kost.

En vitaminrik kost

En vitaminrik kost

Vad är egentligen vitaminer – och hur får du i dig tillräckligt? Här hittar du nyttiga tips på hur du kan försäkra dig om en vitaminrik kost.


Vitaminrik kost

Vad är egentligen vitaminer?

Vitaminer är näringsämnen som din kropp behöver för en rad viktiga processer, bland annat för att bygga upp och bibehålla muskler, skelett, hud och slemhinnor. Omvandlingen av kolhydrater, fetter och proteiner till energi är också beroende av vitaminer. Dessutom är några av vitaminerna med och ser till att din kropp har ett gott immunförsvar.


Hur får vi i oss vitaminer?

Vitaminer får du främst i dig från maten du äter, eftersom kroppen bara producerar ett fåtal själv. Vi känner idag till 13 vitaminer. Vitaminer delas traditionellt in i två huvudgrupper: de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K och de vattenlösliga vitaminerna B och C. Det dagliga behovet varierar från några mikrogram (μg) till flera milligram (mg).


Får du i dig tillräckligt med vitaminer?

Om vi får i oss tillräckligt med vitaminer är omtvistat ”En varierad och hälsosam kost kommer att se till att du får i dig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler” det menar näringsfysiologen Cathrine Borchsenius som är chef för bramat.no.


Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta ”fem om dagen” eller 500 gram frukt och grönt varje dag.


I Livsmedelverkets matvaneundersökning från 2010-11 framgår det att åtta av tio vuxna svenskar inte äter så mycket som 500 gram frukt och grönt per dag, vilket är det rekommenderade dagsintaget.


Bra tips för en vitaminrik kost

1. Se till att du äter en varierad kost, med både vegetabiliska och animaliska produkter.


2. Låt grönsakerna ingå som en del av alla dina måltider – och inte bara som garnering!


3. Råa nötter och frön är en god källa till många vitaminer. Ät gärna en handfull om dagen.


4. Laga smårätter av grönsaker, som till exempel sallader, ugnsbakade rotfrukter eller grytor.


5. Försök att göra rätter som är så färgrika som möjligt! Olika färger i grönsaksdisken innebär olika vitaminer och antioxidanter.


6. Tillaga inte maten på hög värme, då kan några vitaminer försvinna. Färsk är det bästa!


7. Äter du mindre än de rekommenderade ”5 om dagen»” av frukt och grönt kan du överväga ett vitamintillskott.


Källor:
Boots; Helse og Velvære 03 2014.
Helsedirektoratet; Helhet i kostholdet og mindre stillesitting.
Helsedirektoratet; Norkost 3.
Livsmedelsverket; Riksmaten – vuxna 2010-11