Viktigt att veta om vitaminer
Viktigt att veta om vitaminer
Vet du egentligen vad vitaminer är och varför de är viktiga för kroppen?

Viktigt att veta om vitaminer

Viktigt att veta om vitaminer


Vet du egentligen vad vitaminer är och varför de är viktiga för kroppen?


Viktigt att veta om vitaminer

Vitaminer är näringsämnen som behövs i små mängder för en rad olika processer som sker i kroppen. Kroppen behöver till exempel vitaminer för att bygga upp och bibehålla muskler, skelett, hud och slemhinnor. Processen för omvandling av kolhydrater, fett och proteiner till energi är också beroende av vitaminer. Dessutom bidrar några vitaminer till bibehållandet av ett normalt immunförsvar.


Vitaminer måste i huvudsak tillföras kroppen genom kosten eftersom det endast är ett fåtal vitaminer som kroppen själv kan producera. Det betyder att vi är beroende av att få i oss vitaminer genom vår kost. D-vitamin kan dock bildas i huden vid solljus och K-vitamin kan bildas av tarmbakterier.


Två typer av vitaminer

Vitaminerna har olika uppbyggnad och olika funktioner och beter sig på olika sätt när de tas upp i kroppen. B-vitaminer och C-vitaminer är vattenlösliga medan A-, D-, E- och K- vitaminer är fettlösliga.


De fettlösliga vitaminerna lagras i kroppen, något som kan leda till överdosering om man tar för mycket av dessa.


Vattenlösliga vitaminer kan däremot inte lagras på samma sätt. Dessa ämnen sköljs snabbt ut, vilket betyder att risken för översdosering är liten.


Totalt känner vi till 13 vitaminer.


Hälsosam och allsidig kost

Äter du en hälsosam och allsidig kost med mycket frukt och grönt kommer de flesta av oss att tillföra kroppen tillräckligt med vitaminer. Om du önskar ett stabilt intag av vitaminer och mineraler kan du välja att komplettera din kost med multivitamintillskott.


Den bästa koststrategin för att upprätthålla en god hälsa är att välja förnuftigt från ett stort urval av matvaror, men speciellt rikligt från grupperna frukt, grönsaker, fullkornsprodukter, baljväxter och fisk.


Bra vitaminkällor

Det kan vara bra att veta vilka matvaror som är speciellt rika på de olika vitaminerna.


Goda källor till B-vitamin är bland annat oxkött, fisk, lever, fullkorn och mjölk. Folat är ett B-vitamin som det finns gott om i mörkgröna bladgrönsaker som spenat.


De viktigaste källorna till C-vitamin är frukt och grönt.


Fet fisk och berikade mejeriprodukter är några av de få kostkällorna till vitamin D. Många väljer även att ta tillskott med omega-3 och D-vitamin som komplement till sin dagliga kost.


Fet fisk och lever innehåller A-vitaminer och det samma gäller ägg och mjölkprodukter. Morötter, broccoli och paprika innehåller betakaroten som kroppen omvandlar till A-vitamin.


Vitamin E hittar du i vegetabiliska oljor, margarin, nötter, ägg, fullkornsprodukter och grönsaker med en hög fettprocent, till exempel avokado.


Våra tarmar producerar stora mängder K-vitamin och ser till att det dagliga behovet uppfylls. Dessutom är gröna växter som sallad, broccoli och spenat bra källor till vitamin K.



Källor: Livsmedelsverket, Norsk Helseinformatikk, forskning.no