Vitamin C
Vitamin C – bra för immunförsvaret
Många av oss har växt upp med kunskapen om att apelsin innehåller vitamin C och att vitamin C är bra för immunförsvaret. Stämmer det? Och hur mycket av vitaminet bör du få i dig? Här är allt du behöver veta om vitamin C!

Vitamin C

Vitamin C – bra för immunförsvaret

Många av oss har växt upp med kunskapen om att apelsin innehåller vitamin C och att vitamin C är bra för immunförsvaret. Stämmer det? Och hur mycket av vitaminet bör du få i dig? Här är allt du behöver veta om vitamin C!


Vitamin C

Vad är det bra för?

Vitamin C, också kallat askorbinsyra, tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer. C-vitaminens huvudfunktion i kroppen är att fungera som ett koenzym (hjälpmedel) i kroppens produktion av kollagen. Kollagen är ett protein som bland annat finns i kroppens bindväv, blodkärl, brosk och ben.


Vitamin C är också en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress, är bra för immunförsvaret och nödvändigt för att bibehålla din energinivå.


Dessutom bidrar vitamin C till kroppens upptag av järn. Måltidernas sammansättning påverkar upptaget av järn och tillgängligheten ökar om kosten innehåller rikligt med vitamin C, kött eller fisk.


Hur mycket bör du äta?

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna bör få i sig cirka 75 mg vitamin C varje dag genom kosten. För gravida ökar rekommendationerna till 85 mg och för ammande är det 100 mg. De rekommenderade mängderna skall täcka kroppens behov och ligga till grund för en god hälsa.


Naturliga källor till vitamin C

Vitamin C kan inte bildas i människokroppen och måste därför tillföras via mat och dryck. Många djur kan själva producera detta vitamin från glukos och galaktos, men människan är en av de få arter som inte kan producera ämnet. Vi saknar nämligen ett nödvändigt enzym för denna process.


De viktigaste naturliga källorna till vitamin C är:

  • Frukt. Speciellt citrusfrukter som apelsin, citron och lime. Även kiwi är en god källa.
  • Bär som jordgubbar, svarta vinbär, hjortron och nypon
  • Grönsaker som paprika, broccoli, kålrot, spenat och tomat
  • Vissa örter som till exempel persilja

Alltså stämmer det som vi fick lära oss under barndomen, både att apelsin innehåller mycket vitamin C och att vitamin C är bra för immunförsvaret!


Källor:
Helsedirektoratet; Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.
Livsmedelsverket



Vitamin C:

bidrar till immunförsvarets normala funktion

bidrar till att beskydda cellerna mot oxidativ stress

bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för normal funktion av brosk, skelett, blodkärl, hud, tänder och gom

bidrar till att öka kroppens upptagning av järn

bidrar till att reducera trötthet och utmattning