Grönsaker
Behöver du kosttillskott i din vardag?
Många av oss har en hektisk vardag och kämpar för att fördela tiden mellan jobb, familj, vänner och fritidsintressen. Tyvärr kan detta gå ut över kosten när vi hela tiden försöker hitta genvägar för att få maten på bordet snabbt!

Behöver du kosttillskott i...

Behöver du kosttillskott i din vardag?


Många av oss har en hektisk vardag och kämpar för att fördela tiden mellan jobb, familj, vänner och fritidsintressen. Tyvärr kan detta gå ut över kosten när vi hela tiden försöker hitta genvägar för att få maten på bordet snabbt!


Grönsaker

Endast 2 av 10 vuxna svenskar äter den mängden grönsaker vi bör visar en undersökning från Svenska Livsmedelsverket 2010/2011. Inte heller fisk är vi tillräckligt duktiga på att äta och enligt undersökningen är det bara 3 av tio som äter fisk minst två gånger i veckan. Kanske något att tänka på? Bearbetat kött, salt och socker får vi däremot mer än tillräckligt av.


Detta beror förmodligen på att många av oss köper halvfabrikat, färdigmat och take-away. Då är det värt att komma ihåg att det är maten du lagar från grunden som i regel innehåller mer av de vitaminer och mineraler din kropp behöver – och mindre salt och mättat fett.


Sund mat i farten

Sund mat behöver inte ta lång tid att laga. Åk förbi fiskbutiken ett par gånger i veckan och köp fiskfileér. Packa in fisken i folie tillsammans med dina favoritgrönsaker och tillaga i ugnen, så har du en sund middag på bara en halvtimme!


Dina kostvanor bör vara varierade och innehålla mycket grönsaker, frukt och bär, grova kornprodukter och fisk och begränsade mängder bearbetat kött, rött kött, salt och socker.


Tyvärr är det enbart ett fåtal av oss som fölger samtliga kostråd över en längre tid.


Utvärdera dina kostvanor

För att veta vilka kosttillskott man borde äta bör man göra en noga utvärdering av sina kostvanor och se vilka näringsämnen man tror kroppen får för lite av.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.


Äter du mindre än de rekommenderade fem portioner frukt och grönsaker varje dag «fem om dagen», kan du överväga ett tillskott med multivitaminer. Dricker du lite mjölk och äter lite mejeriprodukter bör du kanske överväga ett tillskott som innehåller kalcium.


Rekommendationerna betyder inte att dessa kosttillskotten är rätta valet för alla, men de anses av hälsomyndigheterna som speciellt viktiga för särskilda grupper. Kosttillskott är ëndå menat som ett komplement och bör inte ersätta en sund och varierad kost.


Myndigheternas rekommendationer

Det finns endast några få kosttillskott som Svenska Livsmedelsverket rekommenderar. Dessa är: Vitamin D, Folsyra och vitamin B12.


  • Vitamin D: gravida, spädbarn och barn under 2 år bör äta 10 mikrogram vitamin D per dag. Barn och vuxna under 75 år bör också äta 10 mikrogram vitamin D per dag, medan vuxna med lite eller ingen solexponering och vuxna över 75 år bör äta 20 mikrogram vitamin D per dag.
  • Vitamin B12 och D-vitamin: i form av kosttillskott eller berikade produkter till veganer.
  • Folsyra: Ta folsyratillskott i god tid före graviditeten. Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan.


Svenska Livsmedelsverket har för närvarande ingen egen rekommendation på intag av marint omega-3, men rekommenderar att fem till tio procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär en procentenhet från omega-3. Omega-3 i denne sammenhäng är det samlade inntak av vegetabilsk omega-3 och marint omega-3 och det motsvarer ungefär 2,5-3 gram. Den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) rekommenderar friska personer ett dagligt intag på 250 mg marint omega-3. Detta utgör ca 0,1 energiprocent.


Är du fortfarande osäker?

Det här med kosttillskott är individuellt och det kanske kan vara klurigt att hitta det som passar just dig. Har du jämfört dina kostvanor med Livsmedelsverkets rekommendationer men är fortfarande osäker så kan det vara en god idé att ta kontakt med din läkare eller en kostrådgivare.


Ref. PP-BIF-SWE-0088