Gott och nyttigt på grillen!
Gott och nyttigt på grillen!
Korv och hamburgare är favoriter på grillen, men det finns många goda alternativ till kött som är nyttiga för din kropp.

Gott och nyttigt på grillen

Gott och nyttigt på grillen!


Korv och hamburgare är favoriter på grillen, men det finns många goda alternativ till kött som är nyttiga för din kropp.


Gott och nyttigt på grillen!

Grillsäsongen är här igen. Om du vill tänka hälsosamt kan det vara bra att inte lägga fet mat som revben och baconkorv på grillen för ofta. Men låt inte det hindra dig från att tända grillen – det finns nämligen mycket annat som både är gott och nyttigt som du kan grilla i sommar!


Fisk på grillen

Fisk är sunt året runt. Fisk som bland annat lax, öring och makrill innehåller omega-3 och D-vitaminer.


Det har gjorts över 10 000 vetenskapliga studier på effekten av omega-3. De flesta är positiva. Och visar ett klart sammanhang mellan intag av omega-3 och underhållet av en god hälsa i hjärta, hjärna och syn.


En annan viktig anledning till att vi bör äta mer fisk med omega-3 är att det kan uppstå en obalans om vi får i oss för mycket omega -6 i förhållande till omega-3. I dagens kostvanor är det nämligen ingen utmaning att få i sig tillräckligt med omega-6 fettsyror. Snarare tvärtom då innehållet av omega-6 har ökat i många typer av mat, som till exempel i kött, ägg och mjölkprodukter.


Det bör vara en balans mellan omega-6 och omega-3 intaget då omega-6 ”konkurrerar” med omega-3 om plats i kroppens celler.


Idag är förhållandet mellan omega-6 och omega- 3 i den västerländska kosten mellan 10:1 och 20:1. Det betyder att vi får i oss upp till 20 gånger mer omega-6 än omega-3. Det som är rekommenderat är 5:1.


Fet fisk passar ypperligt på grillen. Portionsbitar av lax, öring eller makrill med skinn kan läggas direkt på. Du kan också packa in fisken tillsammans med dina favoritgrönsaker. Grillspett med fiskbitar går ofta hem hos både stora och små. En del väljer att införskaffa ett fiskgaller eller en planka till just grillning av fisk.


Vit fisk som torsk och hälleflundra och scampi är också goda och nyttiga alternativ som du kan lägga på grillen.


Vitaminrika grönsaker på grillen

Grillade grönsaker är jättegott. Gör grillspett med grönsaker som paprika, lök, svamp, squash och små bitar av potatis. Både avokado och sparris är gott att grilla.


Du kan till exempel blanda grillade grönsakerna med couscous i en sallad. De blir också en jättegod pizzatopping – eller varför inte göra soppa av resterna dagen efter.


Nyttiga tillbehör

Färdiglagade tillbehör till grillmaten som potatissallader och dressingar innehåller också mycket onyttigt fett, ett nyttigare alternativ är att göra tillbehören själv.


En god marinad med till exempel ingefära och chili eller honung och vitlök framhäver den goda smaken av mat från havet. En smakrik salsa är ett annat alternativ. Gör en härlig mangosalsa med koriander, lime och chili till laxen.


En nyttig hemmagjord dressing gör du till exempel av kvarg eller yoghurt. Blanda i lite citron, salt och peppar och kryddor eller örter som passar till det du ska grilla.


Om du vill göra en nyttigare variant på potatissallad kan du till exempel använda färskpotatis som är kokta i havssalt, grillade och sen nedvända i en dressing gjord på olivolja, gräslök eller vårlök, salt, peppar och citron. Tillsätt gärna färska örter.


Dessert på grillen

Grillad frukt med vaniljkvarg är en god dessert. Du kan faktiskt lägga både ananas, persikor, jordgubbar och vattenmelon direkt på grillen.


Smaklig måltid!


Källor: godfisk.no, coop, Nettavisen, ABS Nyheter, frukt.no


  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnan och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA
  • Vitamin D bidrar till ett normalt immunförsvar, till musklernas normala funktion och till ett normalt skelett.


Ref. PP-CLV-NOR-0278