Så får du en hälsosam start på dagen
Så får du en god start på dagen
En god morgon sätter tonen för resten av dagen. Av oss får du tipsen som ger struktur i morgonrutinerna!

Så får du en god start på...

Så får du en god start på dagen


En god morgon sätter tonen för resten av dagen. Av oss får du tipsen som ger struktur i morgonrutinerna!


Så får du en hälsosam start på dagen

Vaknar du ofta på fel sida, stressar dig igenom morgonen och hoppar över frukosten? Då är det kanske på tiden att ändra på rutinerna. Det är bara små förändringar som behövs för att få en trevlig och hälsosam start på dagen.


Få tillräckligt med sömn

Morgonen blir så mycket lättare om du har fått en god natts sömn. Om du går och lägger dig en timme tidigare kan du få stor glädje av det nästa dag.


Det är på natten som kroppen ska ladda upp batterierna och detta är en förutsättning för en energirik dag. Dessutom är det så mycket lättare att skapa en god stämning i hemmet när du är utvilad.


Börja dagen med ett glas vatten

Vatten är nödvändigt för att bevara kroppens normala funktioner och täcker vätskebehovet utan att bidra med onödiga kalorier. Starta gärna dagen med ett glas vatten.


Ät frukost

Det sägs att frukost är dagens viktigaste måltid och forskning har visat att de som väljer bort frukosten har sämre kostvanor än de som äter på morgonen. Gå upp i tid så du har möjlighet att göra iordning en god frukost. Det tar inte lång tid.


Frukosten bör innehålla balanserade mängder proteiner, kolhydrater och fett tillsammans med vitaminer och mineraler. Använd grovt bröd som mättar och är mer näringsrikt än ljust. Då kan du också äta mindre för att bli mätt.


Variera gärna med havregrynsgröt, fruktsmoothie eller müsli, men se till att den inte innehåller mycket socker. Blåbär och andra mörka bär ingår här.


Ägg är en bra källa till protein och innehåller också vitamin A, B, D, E och K. Ägg är också rikt på mineraler och innehåller både järn, kalcium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, zink och selen.


Inkludera omega-3 i kosten

Omega-3-rik fisk som lax är ett perfekt pålägg. De sunda fettsyrorna bidrar till normal funktion av både hjärta, hjärna och syn. Många väljer att äta omega-3 kapslar som ett komplement till kosten, för att täcka det dagliga intaget av marina omega-3 fettsyror.


Frisk luft och motion

Väldigt många av oss har stillasittande arbeten. Då kan det vara bra att få lite frisk luft innan arbetsdagen börjar. Ta cykel eller promenera till jobbet om du har möjlighet.


Att träna på morgonen kanske låter jobbigt, men kommer du in i en god rutin kan det vara härligt att ha det gjort och du har tid till att göra andra saker som kan dyka upp. Har du svårt att få tid till ett ordentligt träningspass kan du till exempel köra ett kort yogapass hemma och avsluta med lite gymnastik och stretchövningar.



Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion.
Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnan och synens normala funktion.
Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.



Ref. PP-CLV-NOR-0276