Sommar och sol!
Enkla tips till en hälsosam sommar
Under sommaren är livet lite skönare för många av oss. Det är härligt med semester, vi är mer utvilade och glada och det kanske lockar att göra så lite som möjligt.

Enkla tips till en...

Enkla tips till en hälsosam sommar


Testa dessa tips för en mer hälsosam sommar!


Sommar och sol!

Under sommaren är livet lite skönare för många av oss. Det är härligt med semester, vi är mer utvilade och glada och det kanske lockar att göra så lite som möjligt.


Med det är egentligen en utmärkt tid för att påbörja nya sunda vanor som vi kan ta med oss till hösten. Det kan även vara en bra idé att ha några förhållningsregler för hälsans skull när du är ute mycket i solen och kanske även ska resa iväg till främmande resmål.


Våra tips kräver minimalt med energi – och kräver inte allt för mycket tid utanför hängmattan!


Ät mer bär

Sommaren innebär bärsäsong. Nu kan du välja och vraka mellan blåbär, jordgubbar, hallon och ännu mer. Försök att äta en kopp om dagen.


Var rädd om din syn

När du är ute i solen är det viktigt att vara rädd om dina ögon. Använd solglasögon som blockerar 99 % av UV-strålarna. Solglasögon förebygger även rynkor runt ögonen. Du kan köpa solglasögon som är speciellt anpassade för träning och aktivitet.


Träna utomhus och fyll kroppen med D-vitamin

Byt ut några av gympassen mot aktiviteter du kan göra utomhus. Det kan vara allt från skogsturer, en simtur eller cykeltur till att åka rullskridskor, leka med barnen eller trädgårdsarbete.


Det är inte bara bra för kropp och sinne att få frisk luft, många av dessa aktiviteter är dessutom roliga att göra tillsammans med hela familjen – något som skapar sammanhållning. Dessutom är solen den viktigaste källan till D-vitamin.


Om exponeringen i solen blir för liten är det viktigt att äta mycket fet fisk och matvaror som innehåller D-vitamin eller komplettera med ett kosttillskott som innehåller vitamin D.


Ta en daglig dos med omega-3

Kroppen klarar bara av att omvandla små mängder omega-3 fettsyror från plantor till de långkedjade omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som finns i fisk. Vi behöver därför tillföra detta via kosten, året runt. Dessa essentiella fettsyror ger positiva hälsoeffekter på hjärta, hjärna och syn. Så glöm inte att äta din dagliga dos av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA – även på sommaren!


Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två till tre gånger, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas fisk som lax, öring, makrill eller sill.


För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se


Mjölksyrabakterier

Många av oss har upplevt obehag i magen och minskad aptit på semesterresan och ofta kan problemet vara att vi inte tål den främmande maten. Mjölksyrabakterier kan vara klokt att ta med på resan.


Förutom vissa förhållningsregler när det kommer till kosten, bör du även ta med desinfekterande handsprit och vara noga med handhygienen.


  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och EPA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA
  • Vitamin D bidrar till ett normalt immunförsvar.



Ref. PP-BIF-SWE-0098