Vinter
Hälsotips i vinterkylan
Kyla och mörkret här i Norden kan påverka vår hälsa. Här är sex tips for god hälsa under de kallaste månaderna.

Hälsotips i vinterkylan

Hälsotips i vinterkylan


Kyla och mörkret här i Norden kan påverka vår hälsa. Här är sex tips för god hälsa under de kallaste månaderna.


Vinter


Får du tillräckligt med D-vitamin?

Rådet för oss som bor i länder med mörkaretider är att se till så vi får i oss tillräckligt med D-vitamin.


D-vitamin är ett viktigt vitamin som vi behöver för omsättningen av kalk och fosfat i kroppen, som är viktigt för tänder och ett starkt skelett. Dessutom är D-vitamin viktigt för att immunförsvaret ska fungera optimalt. Under sommarhalvåret får vi D-vitamin från solen då kroppen producerar D-vitamin när huden utsätts för solens UV-strålar. Resten av året är solstrålarna ofta för svaga för att vi ska kunna producera tillräckligt med vitamin D – dessutom är oftast kroppen då täckt med kläder.


Äter du fisk, ägg och mat som är berikad med D-vitamin, som mjölk och matfettblandningar, så får du i dig tillräckligt med D-vitamin. Men för väldigt många är det smart att ta ett tillskott med D-vitamin i den här perioden.


Förebygg mot förkylningar

Vintern är förkylning och influensasäsong. Det finns tyvärr ingen kur mot förkylning, men något av det viktigaste du kan göra för att förebygga mot smitta är att ha en god handhygien. Speciellt innan du ska äta. Träning är ett annat stickord. En undersökning publicerad i British Journal of Sports Medicine1i 2010, visar nämligen att träning kan bidra till att reducera längden på förkylningen.


Över 1000 personer i åldrarna 18-85 deltog i undersökningen, som visar att aktiva människor får förkylningar som varar ungefär hälften så lång tid som personer som inte tränar.


Få tillräckligt med sömn

I en annan undersökning, publicerad i läkemedelstidningen Archives of Internal Medicine i USA, fick forskare veta att mängden av den tiden du sover har en väsentlig betydelse för immunförsvaret. Om din sömneffektivitet är under 92% har du så mycket som 5,5 gånger större risk för att få en förkylning än de med 98% eller mer.


Gå ut i dagsljus

Här i norr är det många som ofta känner sig trötta och slitna under vintern. Det kan ha en naturlig förklaring. Mindre solljus betyder faktiskt att din hjärna producerar mer av hormonet melatonin, som kan göra dig sömnig. Ett bra tips är därför att få så mycket tid utomhus som möjligt under dagen. En kort promenad på lunchen kan göra susen.


Ät mer näringsfulla grönsaker

På vintern bör vi vara extra noga med att äta tillräckligt näringsrika grönsaker. Vitamin C, vitamin A, vitamin B6 och folat är viktiga vitaminer för kroppen, som hjälper till att skydda oss mot virus och bakterier genom att bidra till ett bra immunförsvar.


Grönsaker som innehåller dessa näringsämnen är till exempel morötter, spenat, kål, rödbetor, persiljerot och palsternacka.


Men många sliter med att få i sig tillräckligt med grönt. Tycker du att det är svårt är trixet att gömma grönsakerna. Spenat kan du till exempel tillsätta i smoothies, pannkakor och fiskrätter. Riven morot är bland annat gott i bakverk, ris och potatismos.


Var social

Det är inte bara den fysiska hälsan som kan bli påverkad av vintern. En del av oss känner att energin och humöret generellt är på en lägre nivå under den mörka årstiden.


Det antas att 5-10% av alla som bor i länder med lång vinter, lider av säsongsberoende humörsstörning – eller det som vi ofta kallar för vinterdepression. Dessa tal är dock osäkra. Något som kan hjälpa humöret på traven denna tiden på året är att vara tillsammans med andra. Särskilt de människor du tycker om, som ger dig påfyllning och överskott av energi. Gå på café, vårda dina intressen och ta vara på goda vänskaper även under vintermånaderna.


Källor: NHI, gymgrossisten, NRK og VG.


PP-FRI-NOR-0478