Njut av livet i höst
Njut av livet i höst
Hösten behöver inte vara tung för kropp och själ. Göra du några små tilltag i vardagen kan du gå en härlig och hälsosam höst till mötes.

Njut av livet i höst

Njut av livet i höst


Hösten behöver inte vara tung för kropp och själ. Göra du några små tilltag i vardagen kan du gå en härlig och hälsosam höst till mötes.


Njut av livet i höst

Många av oss blir lite deppiga när sommaren är förbi och höstmörkret kommer. Plötsligt är det svårare att komma upp ur sängen, vi blir mer passiva och ligger gärna på soffan när kvällen kommer.


Men det är mycket du själv kan göra för att lyfta humör och energinivå. Vi ger dig tips för mer energiöverskott och en sund och härlig höst.


Mörkret är bra för sömnen!

Mörkare kvällar kan faktiskt vara bra! För många är det svårare att somna på sommaren men på hösten blir det mörkt tidigare och då är det i regel lättare att somna. Dessutom sover många djupare när sovrummet är riktigt mörkt.


Precis som mat och motion är sömn viktigt för att kroppen och hjärnan ska fungera bra. Sömn ger oss energi så att vi fungerar bättre i vardagen.


Få tillräckligt med D-vitamin

Brist på solljus gör att vi här i norr får mindre D-vitamin i vinterhalvåret. Då är det viktigt att se till att få i sig ordentligt med D-vitamin från andra källor.


Genom att äta D-vitaminrik kost eller kosttillskott kan vi få i oss vitaminet på annat sätt än från solen. De viktigaste källorna till D-vitamin i den svenska kosten är fet fisk och de sorters mjölk och margarinprodukter där vitaminet är tillsatt.


Om du inte äter fet fisk eller äter lite av det rekommenderar VNP ett dagligt tillskott av omega-3 från fiskolja. Alla Fritt Flyt produkter innehåller D-vitamin och omega-3. Om du tar tre kapslar per dag får du i dig 7,5 mikrogram D-vitamin i tillägg till det du äter. Samtidigt får du i dig de viktiga omega-3-fettsyrorna.


Håll dig i rörelse

Regelbunden fysisk aktivitet ger dig överskott i vardagen och har en rad positiva effekter för kropp och sinne både på kort och lång sikt.


Är du i god form kommer du använda mindre energi på att utföra olika aktiviteter och få mer överskott till att göra olika saker i vardagen.


Så att ta det lugnt på soffan kan alltså verka mot sitt syfte. Hitta en träningsform du gillar – då blir det lättare att komma sig iväg. Eftersom kan du se fram emot en boost för både form och psyke.


Se till att komma dig ut

Ta gärna med träningen ut. Frisk luft och lite dagsljus bidrar till ett gott humör. Och se dig omkring – höstens färger är praktfulla. Du kan få många vackra naturupplevelser på den här tiden av året om du kommer dig iväg – gärna i skog och mark. Dessa turer ger näring åt själen.


Tid för trevliga upplevelser

På hösten är det ofta mycket som händer, både när det gäller konserter, bio och liknande. Boka in träffar med dem du tycker om att umgås med. Spännande kulturupplevelser tillsammans med andra bidrar garanterat till ett gott humör.

Eller varför inte bjuda in till hemmabio – eller sätt av en kväll till att njuta av nya tv-serier eller podcasts när vinden viner och regnet öser ned som värst.


Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.


Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnan och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


Ref. PP-FRI-NOR-0425