Nytt år och nya möjligheter!
Nytt år och nya möjligheter
Många av oss har nyårslöfte om att bli nyttigare och äta en bättre kost. Kanske motivationen är att gå ner lite i vikt eller att äta mer frukt och grönsaker. Men det kan vara svårt att hålla motivationen uppe. Vi ger dig några goda råd på vägen.

Nytt år och nya möjligheter

Nytt år och nya möjligheter


Många av oss har nyårslöfte om att bli nyttigare och äta en bättre kost. Kanske motivationen är att gå ner lite i vikt eller att äta mer frukt och grönsaker. Men det kan vara svårt att hålla motivationen uppe. Vi ger dig några goda råd på vägen.


Nytt år och nya möjligheter!

Julen är full av fet mat och söta frestelser. När det nya året kommer är många av oss redo att starta det nya året med goda och sunda vanor. Men det är inte alltid lika lätt att hålla den nya livsstilen och många faller tillbaka redan efter några veckor.


Är ditt nyårslöfte att bli nyttigare 2018 är det klokt att vara realistisk och välja saker du faktiskt kan få till i en hektisk vardag med jobb och familj. Vi ger dig några enkla tips om livsförändringar för en bättre hälsa.


Ät mer frukt och grönt

Ett av de enklaste kostråden du kan göra för att få en bättre hälsa är att äta mer frukt och grönsaker.


Frukt och grönt passar både till lunch, middag, som snacks och mellanmål istället för choklad och kakor. Tänk på att alltid ha paprika, morötter, körsbärstomater och liknande lättillgängligt och släpp chokladen. Du kan äta 11 äpplen istället för 100 gram choklad!


Ett tips är och köpa en mixer så att du enkelt kan laga näringsrika grönsakssoppor och fruktsmoothies. Bär hittar du i frysdisken året om.


Detta kan ge en positiv effekt inför badsäsongen.


Rör dig mer

De flesta av oss behöver röra på sig mer i vardagen. En av ursäkterna för att vi inte tränar är ofta att tiden inte räcker till. Men de flesta av oss kan med enkla knep smyga in lite träning i de dagliga rutinerna.


Ta trapporna i stället för rulltrappan eller hissen. Låt bilen stå när du skall till butiken eller träningen. Gå av en hållplats tidigare och promenera den sista biten när du skall till jobbet. Gå ut och lek med barnen. Eller varför inte slå ihop socialt umgänge med motion. Istället för att träffas på café kan du gå en promenad istället.


För att fortsätta med regelbunden träning tycker många att det kan vara bra att ha ett mål att jobba mot, som att genomföra en tävling, cykellopp eller liknande.


Men det viktigaste är att du hittar en träningsform som du gillar. De flesta gym erbjuder många olika träningspass – det är bara att prova sig fram. Eller du kanske kan ta upp den sport som du gillade i ungdomen. Är det roligt och träna är det lättare och fortsätta med de vanorna.


Ät fet fisk med omega 3

Kosten är en avgörande faktor för en hälsosammare livsstil. Rätt näringsämnen i en bra sammansättning kommer vara avgörande för både din hälsa och kontroll av vikten.


Fisk är en jättebra källa till viktiga vitaminer, proteiner och mineraler. Fet fisk som lax, öring och makrill innehåller dessutom de nyttiga omega-3-fettsyrorna som bland annat är viktiga för att upprätthålla en god hjärthälsa.


Det har gjorts över 10000 vetenskapliga studier om effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett klart samband mellan intag av omega-3 och underhåll av hjärta, hjärna- och ögonhälsa.


Ät gärna fisk flera gånger i veckan.


Omega-3, vitaminer och mineraler

Många vill ta kosttillskott för att öka vitaminintaget, men med så många vitaminer och mineraler på marknaden kan det vara lätt att man bli förvirrad.


Ett vitamin som vi ofta behöver här i Skandinavien under höst- och vinterhalvåret är D-vitamin. D-vitamin bildas i kroppen när den utsätt för solljus. Eftersom solexponeringen blir för liten här hos oss är intaget av ”solvitaminet” från kosten avgörande för att upprätthålla en god hälsa. Genom kosten är fet fisk den viktigaste källan till D-vitamin, dessutom är vissa livsmedel berikade med vitamin D.


Kroppen kan bara producera måttliga mängder omega-3 och det behöver därför tillföras genom kosten året om. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk som lax, öring, makrill eller sill minst en gång.


Immunsystemet behöver omtanke hela året, men särskilt nu på vintern är det alltid bra att vara medveten om att ett effektivt immunförsvar är viktigt. C-vitamin bidrar till normal funktion av immunförsvaret, samtidigt som vitaminet bidrar till att reducera trötthet och utmattning.


Mycket snabbmat, halvfabrikat, oregelbundna måltider och ensidig kost kan leda till att vi får i oss för lite av de nyttiga näringsämnena – och för mycket socker, salt och mättat fett. Om du önskar ett stabilt intag av vitaminer och mineraler kan du komplettera din kost med ett tillskott av multivitaminer.


Kom igång!

En realistisk ökning av daglig motion och lite mer medveten kost kan göra stor skillnad. Uppnår man det kan detta ge ytterligare motivation för att behålla och utöka de goda vanorna.


  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till hjärtats normalfunktion och DHA bidrar till hjärnans och synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA för hjärtat, och 250 mg DHA för hjärna och syn.
  • Vitamin D bidrar till ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.


Ref. PP-FRI-NOR-0356